KERJA BESAR KERAJAAN ADALAH KURANGKAN JURANG MISKIN DAN KAYA DI
MALAYSIA
Muhammad Nuruddin Bashah
Timbalan Ketua Penerangan DPPN Kedah
Semua insan di mana -aman negara Bangsa hari ini menginginkan
kesejahteraan dalam hidup. Jika disoal kepada individu yang berakal
sihat, mereka tidak akan melulu menyebut wang sebagai cita-cita utama
mereka walaupun ramai yang pelahap dengan wang, sebaliknya individu
yang baik minda akan menjawab keamanan, kesihatan dan kebebasan
adalah matlamat hidup dalam sesebuah naungan negara.
Aspek sihat, aman dan bebas inilah yang dikenali sebagai
kesejahteraan. Kesejahteraan sebenarnya kian terhakis apabila
sesebuah pemerintahan membenarkan wujudnya jurang antara yang miskin
dan yang kaya kerana lumrahnya dua segmen masyarakat ini diwujudkan
oleh Allah sebagai hubungan interaksi yang memiliki KPI akhirat.
Sedekah daripada pihak yang berada adalah bermatlamatkan akhirat
bukan sekadar tagihkan resit pengelak cukai LHDN.
Sekaligus si penerima sedekah akan aman, selesa dan berkesinambungan
hayatnya dengan adanya tangan yang menghulur.
Islam tidak mengiktiraf istilah BASMI MISKIN kerana Rasulullah
sendiri mendoakan dirinya tergolong dalam golongan miskin kerana
golongan inilah yang ramai berada di syurga kelak.
Doa Nabi;
اللّهُمَّ أَحْيِنِي
مِسْكِيناً، وَأَمِيْتِنَي مِسْكِيناً،
وَاحْشُرْنِي فِي زُمْرَةِ الْمَسَاكِينِ
“Ertinya : Ya Allah ! Hidupkanlah aku dalam keadaan MISKIN, dan
matikanlah aku dalam keadaan MISKIN, dan kumpulkanlah aku (pada hari
kiamat) di dalam rombongan orang-orang MISKIN”.
(Imam Ibnu Majah No. 4126)
Islam tidak menganggap apabila semua umat kaya maka mereka telah
sejahtera. Syariat zakat, sedekah, hibah dan infaq belum dinasakhkan,
jadi ianya kekal relevan. Golongan miskin dan kaya akan kekal wujud
hingga ke kiamat.
Namun yang disarankan Islam adalah mengurangkan jurang antara
keduanya. Yang kaya jangan terlalu kaya sehingga keputusan, polisi
negarapun berada di dalam poketnya. Yang miskin pula jangan sehingga
melarat dan mencecah tahap kufur kepada Allah lantaran kedhaifan yang
amat teruk.
Rasulullah pernah menceritakan kisah seorang wanita yang terpaksa
menggadaikan maruahnya kepada sepupunya sendiri kerana kelparan dan
kemiskinan ( Fiqh Ekonomi Islam, Prof, Dr. Yusuf Al Qaradhawi
halaman 130)
Rasulullah pernah berdoa “ Dan aku berlindung denganMu daripada
keburukan fitnah kekayaan dan keburukan fitnah kemiskinan “ (
Riwayat Imam Bukhari)
Mari kita teliti dahulu definasi sejahtera menurut
fahaman sekular. Sedikit sebanyak teori berkenaan adalah praktikal
harian kita. Veenhoven(2004) merumuskan bahawa kesejahteraan
manusia adalah bermaksud kualiti hidup. Malah beliau berpandangan
bahawa kualiti hidup ini boleh diukur melalui kaedah
yang digunakan oleh United Nation for Development Program
(UNDP). UNDP mengukur kualiti hidup
manusia dengan melihat kepada Indeks Pembangunan Manusia yang
mengukur tiga perkara iaitu:
i. Kekayaan masyarakat diukur dengan melihat kepada kuasa beli per
orang
ii. Pendidikan dengan diukur kepada kadar celik huruf dan
persekolahan
iii. Jangka hayat sewaktu lahir
Seterusnya UNDP juga memasukkan dua item lain dalam pengukuran
pembangunan manusia iaitu:
i. Kesamaan gender yang diukur melalui Gender Empowerment Index yang
melibatkan nisbah lelaki dan perempuan berkaitan kadar celik
huruf, kemasukan ke sekolah dan pendapatan
ii. Kemiskinan yang diukur melalui kematian pra matang, kadar buta
huruf
functional dan kekurangan pendapatan.
Dalam definisi lain dijelaskan, kesejahteraan ialah:
الحالة التي تتحقق فيها
الحاجات الأسية للفرد واجملتمع من غداء
وتعليم وصحة وتأمين ضد كوارث الحياة
“Kesejahteraan (welfare) adalah keadaan di mana keperluan dasar
bagi individu atau kelompok dapat dipenuhi
baik berupa keperluan makanan, pendidikan, kesihatan, dan jaminan
kepada daripada bencana kehidupan.” (Badawi, 1986).
Menurut Laporan Pembangunan manusia PBB 2013 dan kajian Institut
Penyelidikan Khazanah, isu persamaan sosial, kestabilan sosial dan
pengagihan kekayaan adalah isu besar yang perlu diselesaikan. Pada
penulis isu inilah antara lain yang menjerut kesejahteraan rakyat di
Malaysia tanpa mengira kaum.
Kuasa membeli, berbelanja, berpendidikan dan memiliki kesihatan yang
baik secara realitinya mampu dimiliki rakyat sekiranya kekayaan
negara diagih kepada yang berhak. Subsidi umpamnya adalah syari’y
dan ianya salah satu metod Nabawi untuk menyeimbangkan kekayaan
negara.
Rakyat memiliki jurang kekayaan yang besar
Perhatikan fakta di bawah:
20 % daripada penduduk terkaya Malaysia menguasai 51% kekayaan
negara.
Manakala 20 % rakyat marhain bawahan memilki kurang 5% kekayaan
negara.
Menurut UHHD jumlah kekayaan 40 taikun di Malaysia menyamai 22% hasil
KDNK Malaysia.
Menurut CAP, gaji CEO di Malaysia purata adalah RM 11 juta sebulan
dan gaji ini menyamai 21 000 keluarga yang pendapatan miskin tegar
sekitar RM 540 sebulan.
Purata rakyat Malaysia berpendapatan sederhana terpaksa bekerja 8
tahun untuk memperolehi pendapatan purata CEO pada tahun 2011 iaitu
RM 136 juta.
Penulis berminat untuk memetik cadangan CAP untuk menyeimbangkan
pendapatan golongan super kaya di Malaysia dengan rakyat mustadhafin
yang melarat.
Cukai Perwarisan.
Cukai warisan menyamai cukai harta. Antara negara yang melaksanakan
sistem ini adalah Amerika, Britain, Perancis dan Jerman. Khabarnya
Thailand sedang berusaha ingin melaksanakannya.
Bukankah ini lebih adil berbanding melaksanakan GST, merampas subsidi
dan sebagainya. Kerajaan Malaysia nampak hal ini tetapi jika kongsi
gelap pun masih ditakuti pihak berkuasa apatah lagi mendepani
taikun-taikun kaya di Malaysia?
Sebelum ini Malaysia pernah melaksanakannya sebelum dimansuh pada
tahun 1991. Ketika itu kerajaan mengenakan cukai ini bagi harta
bersih melebihi 2 juta. Kadarnya adalah 5% bagi julat harta 2 hingga
4 juta dan 10% cukai bagi harta melebihi RM 4 juta.
Warren Buffet seorang jutawan pernah berkata jika tiada cukai harta
ini, kita hanya melahirkan ratusan aristokrat kekayaan yang berbahaya
bagi sebuah negara demokrasi.
Bank Dunia telah menasihati agar Malaysia menggunakan kuasa cukai
untuk memindahkan harta secara terhormat daripada tangan juawan ke
rakyat kebanyakan.
Ulrich Zachau Pengarah Bank Dunia Negara Malaysia menyarankan agar
kerajaan kita menekannya lebih banyak cukai kepada golongan hartawan
bagi mengurangkan ketidaksamarataan kekayaan negara.
Pada tahun 2015 ini cukai tertinggi yang terpaksa dibayar oleh
jutawan haya 25% sedangkan di negara Barat nilainya lebih tinggi.
Lihat senarai di bawah:
Australia - 45 %
China - 45 %
Jerman - 45 %
UK - 45 %
Amerika - 39.6 %
CAP juga mencadangkan jika GST dilaksanakan, silalahnaikkan cukai
barangan mewah sehingga 20% misalnya untuk menunjukkan kerajaa
benar-benar ikhlas menyeimbangkan kekayaan negara melalui GST yang
katanya telus dan efisyen.
Kepayahan dan kesempitan hidup rakyat adalah punca kerosakan sosial
dan akhlak. Abaikan iklan klip video RTM yang menggambarkan
kesempitan hidup rakyat bukan kerana kos sara hidup meningkat
sebaliknya gaya hidup rakyat yang mewah,. Realitinya jika lembu mampu
bercakap, mereka juga akan bercakap jujur berkenaan kesengsaraan
manusia di Malaysia hari ini dalam aspek kos sara hidup.
Menurut Prof. Dr Yusuf Al Qaradhawi, kemiskinan memang jelas adalah
punca jenayah rompakan dan penzinaan.
Sabda Nabi “ Adapun tentang sedekah yang kamu berikan epada pencuri
mudah-mudahan ia dapat mensucikan pencuri itu daripada perbuatannya
dan mudah-mudahan sedekah kamu kepada seorang penzina dapat
mensucikan dirinya daripada peruatan zinanya”
Tidak usah bercakap soal hudud lagi. Itu hal syariah peringkat
tinggi. Lihat dahulu soal perlaksanaan syariah yang mudah. Indeks
Syariah untuk menilai kejayaan perlaksanaa syariah di Malaysia hanya
kerja kosong jika semangat dan falsafah syariah pun tidak mahu
dilaksanakan. Misalnya semangat ekonomi Islam untuk menyeimbangkan
kekayaan rakyat jelata. Sikap kerajaan yang membela taikun jelas dala
hal subsidi IPP yang kekal hingga kini. Malah taikun kaya juga
dilayan baik semasa kes ramapasan tanah sawah Kerpan pada tahun 1993
dahulu untuk difaraidkan kepada jutawan melaksanakan projek ladang
udang.
Hebatnya Islam bukan sekadar melihat isu pengawalan jenayah melalui
penguatkuasaan, hudud dan qisas. Tohmahan rambang yang kononnya
Islam hanya tahu menghukum adalah salah besar, sebaliknya melalui
pengurusan kekayaan negara juga Islam menggariskan aspek penting
untuk kita teliti demi mengurangkan kadar jenayah dan masalah sosial
negara kita. Tetapi siapa yang pandang syariah Islam hari ini?