Penulis percaya sebelum keputusan penilaian
Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) 2012
dikeluarkan yang menyatakan kedudukan negara kita yang corot, telah
ramai rakyat Malaysia di kalangan guru, ibu-bapa, profesional mahupun
penoreh getah sedia maklum bahawa pendidikan di Malaysia berstatus:
- Tiada arah yang jelas
- Inferiority complex dengan kemajuan pendidikan negara besar
- Jadikan pendidikan sebagai experimental field atau tikus makmal
Sebelum ini iaitu sebelum penerbitan
Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015 Oktober
, Menteri Pendidikan
Tan Sri Muhyiddin Yassin ada bercakap besar bahawa
anak-anak Malaysia mendapat pendidikan lebih baik daripada anak-anak
Amerika Syarikat, Britain dan Jerman.
Dari sorotan sejarah, apabila kerajaan Perikatan menghapus tulisan
jawi sedikit demi sedkit ia sudah cukup membimbangkan dan mengubah
landskap pendidikan negara daripada berteraskan nurani melayu Islam
kepada orbit global sama sahaja seperti negara commonwealth yang
lain. Jelas neo-colonialisme mudah berlaku apabila nilai common
disepunyakan iaitu aksara huruf yang sama. Sedangkan tulisan jawi
digunakan jauh berabad lamanya berbanding tulisa Kawi dan Pallava
daripada Tamadun India dan tulian roman daripada tamadun barat.
Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin terus dilihat gagal untuk
menunjukkan keprihatinan malah menjadikan para guru dan murid sebagai
bahan eksperimen sedangkan sistem PBS ternyata mempunyai kelemahan
yang sangat ketara dan wajar dimansuhkan demi meningkatkan mutu
pendidikan dan keprihatinan terhadap para guru. Negara perlu
melahirkan para cendekiawan dan bukan semata bertumpu kepada generasi
yang hanya mempunyai kemahiran tetapi minimum pengetahuannya.
Inilah maksud penulis menjadikan bidang pendidikan sebagai
‘experimental field’.
Perasaan hampa dan gusar di kalangan rakyat menyala-nyala apabila
kerajaan yang bukan sekadar mengupah APCO yang bertalian hayat dengan
Yahudi untuk memberi nasihat imej dan polisi politik, malah turut
mengupah penasihat asing untuk menunjuk arah pendidikan negara kita,
anak bangsa kita!
Inferior, lemah self esteem atau westomania, itulah antara ungkapan
yang boleh diberikan kepada pemimpin Malaysia yang galak mengupah
konsultan luar untuk membuat polisi pendidikan
negara kita. Bertepatan dengan pandangan Presiden MAPIM Tuan
Haji Azmi Abd Hamid, apabila diumumkan di Parlimen bahawa
Kementerian Pendidikan melantik sebuah syarikat perunding McKinsey
and Co dengan bayaran RM20.56 juta untuk menghasilkan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia ianya boleh dianggap suatu skandal
besar yang melibatkan halatuju tarbiah dan pengacuan minda intelek
dan sahsiah anak-anak Malaysia!
Ia bukan suatu hal yang remeh atau boleh diambil ringan.
Sebelum ini juga PPSMI telah menjadi barah dalam politik negara dan
mampu menyatupadukan ramai sasterawan, penulis, guru, ahli bahasa dan
para cendiakawan yang cintakan bahasa melayu dan isu PPSMI menjadi
isu penting pembangkang. Idea inferiority complex Tun Mahathir ini
digagaskan dengan diselindung atas nama mengikut realisme pendidikan
dunia yang semuanya menjurus kepada bahasa rasmi dunia iaitu bahasa
Inggeris.
Soal kematangan tamadun bukan sehari dua. Adakah
bahasa Inggeris boleh kekal sebagai bahasa utama pendidikan dunia.
Sampai bila? Akhirnya jika bahasa Korea yang menguasai pentas
tamadun, adakah buku teks Malaysia akan ditukar ke bahasa Korea?
Inilah dasar logik golongan rendah diri dan ingin ‘short cut’
dalam membina tamadun bangsa. Akibatnya kerajaan yang takut hilang
undi melaksanakan pemansuhan sistem Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang
merupakan dasar pendidikan di bawah pemerintahan Tun Dr Mahathir
Mohamed pada 2002 yang kemudian digantikan dengan dasar Memartabatkan
Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) pada 2011.
Terlalu banyak isu sistem pendidikan dijadikan kandang tikus putih
oleh para pemimpin jika ingin dikupas. Cukuplah sekadar ini dahulu
untuk tatapan pembaca.
Muhammad Nuruddin Bashah
Timbalan Ketua Penerangan DPPN Kedah