Sunday, March 21, 2010

Demi satu kesinambungan tamadun

Demi satu kesinambungan tamadun

Hari ini saya berpeluang untuk turut hadir ke Kelas Bahasa Melayu untuk anak-anak Rohingya di Bagan Dalam Pulau Pinang. Program anjuran Muslim Aid dan Skuad Penyelamat Aqidah (SPAQ) dengan tajaan UNHCR United Nation ini telah diadakan beberapa kali. Hanya kali ini saya dan isteri berpeluang bersama rakan-rakan fasilitator dari kalangan pelajar Institut Perguruan Persekutuan Pulau Pinang (IPPPP).

Bangunan tempat belajar bagi saya cukup selesa bagi pelajar Rohingya yang dahagakan ilmu pengetahuan. Bagunan ini adalah rumah lama yang dijadikan madrasah atau pusat ilmu untuk kanak-kanak rohingya. Rata-rata mereka mampu berbahasa melayu dan membaca kerana ada yang mampu mengambil kelas tusyen secara peribadi. Tujuan hanya satu, mengelak diri daripada ditipu serta memastikan mereka terus ‘hidup’ di bumi Malaysia ini.

Kelas ini walaupun seminggu sekali, ia seolah-olah sekolah bagi mereka kerana mereka dilatih seperti di sekolah. Makan bermula dengan doa beramai-ramai, diterapkan adab belajar serta diajar oleh guru pelatih dari institut perguruan tempatan. Semua fasi yang serta program ini metrasakan mereka sedang berlatih mengajar sebelum bergelar guru bertauliah.

Rohingya adalah manusia yang berwajah seperti Bangladesh beragama Islam dan ada yang serupa sahaja dengan kaum mamak di Pulau Pinang tetapi agak cerah sedikit. Dengan agama dan resam mereka yang jauh berbeza dengan amalan Buddha dan Hindu, tidak hairan jika mereka dipulau, dihalau dan dihambat seperti haiwan oleh Junta Tentera Myanmar selama ini.

Usaha SPAQ bekerjasama dengan Muslim Aid untuk mengadakan kelas ini secara ‘legal’ adalah atas satu matlamat. Memastikan jika mereka ada tamadun, tamadun mereka akan kekal dari generasi ke generasi. Jika mereka ada sedikit sisa peradaban, peradaban itu kekal dalam kehidupan mereka. Bagaimana metodnya? Ia bermula dengan memastikan mereka hidup dan tahu kehidupan di bumi mana mereka berhijrah. Bahasa tempatan adalah nyawa utama bagi kaum ini untuk terus mandiri dan bertahan mengekalkan bangsa mereka yang bermaruah sebelum mereka ditakdirkan memiliki tanah dan bumi sendiri selepas dihalau oleh Myanmar dan ditolak oleh Bangladesh.

Bukan bangsa ini sahaja, malah SPAQ akan terus mengadakan lagi kelas dan latihan untuk kaum-kaum migrasi muslim yang lain atas dasar ukhuwah dan persaudaraan Islam sejagat sepertimana yang dipraktiskan oleh Imam Al Banna.

Rohingya di Pulau Pinang jauh lebih bernasib baik berbanding Rohingya di kawasan lain malah di kilang tempat saya bekerja, Rohingya menjadi sasaran ejekan oleh pekerja kontrak bangladesh. Kerap pergaduhan berlaku bila banga mereka dimaki oleh kaum lain. Mereka hanya sah menjadi makhluk di bumi ini atas kaad UNHCR yang diberi oleh PBB sahaja. Jika tidak, mereka jauh lebih hina daripada haiwan akibat diperlaku teruk oleh kaum barbarian serata dunia hari ini.

Di sini anak-anak Rohingya akan menjadi peminta sedekah terhormat di Komtar dan Chowrasta untuk mencari duit untuk keluarga mereka. Malah dengan wang tersebut mereka mencari guru Al Quran untuk terus belajar agama dan fardhu ain demi mengesahkan mereka beragama Islam. Mereka juga mencari guru temapatan untuk belajar sedikit ilmu bahasa melayu dan matematik.

SPAQ menyeru para insan yang bersimpati untuk memberi perhatian khusus untuk kaum Rohingya serata negara malah kami mengalu-alukan sebarang kerjasama untuk tujuan murni ini.

Muhammad Nuruddin Bashah

Pengerusi Skuad penyelamat Aqidah (SPAQ)


















No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)