Thursday, January 05, 2012

DR Hassan; makin ditegur makin menjadi

DR Hassan; makin ditegur makin menjadi

Saya secara peribadi menilai kenyataan terkini Dr Hassan sebagai terlalu nakal dan kebudak-budakan jikloa dibandingkan dengan tahap keilmuan beliau.

Selepas ditegur secara mahabbah oleh Presiden dan pimpinan PAS, beliau kelihatan ghairah untuk membuat ‘comeback’ apabila terlebih ‘jack’ pimpinan sehingga mengeluar kenyataan ala ahli Syura Parti bahawa Presiden PAS dan Mursyidul AM boleh dilantik menjadi PM jika DSAI dipenjara.

Isu perlantikan PM adalah isu terlalu klimaks dan ia merupakan isu yang paling perlu dibincangkan secara serisu bukan melalui kenyataan media mudah seperrti yang Dr Hassan amalkan. Pujian beliau yang mengatakan Tuan Guru yang berserban juga layak menjadi PM pada saya bukan pujian yang kena pada tempatnya. Jika tidak telah lama majlis syura desak Pakatan rakyat menamakan pimpinan PAS sebagai PM.

Semua ahli parti tertentu inginkan Presidennya dipilih menjadi menteri. Tetapi sifir politik dan adat berkawan dalam Pakatan rakyat tidak gopoh seperti itu.

Saya juga kesal dengan kenyataan beliau yang seolah-olah membunyikan nyanyian UMNO apabila mengatakan urusan pembicaraan Kes Liwat II sebagai kes peribadi DSAI dan tidak perlu membabaitkan para mahasiswa.

Tidak salah jika beliau ingin beri nasihat tersebut secara terteutup mungkin untuk menasihati keluarga beliau sendiri agar tidak ditangkap polis, tetapi bukan dengan mengeluar fatwa umum sebegitu. Beliau mengatakan tiada arahan pimpinan untuk turun ke 901 sedangkan mengapa beliau berada di celahan HIMPUN walaupun pimpinan pernah mengarahkan ahli agar tidak sertai atas maslahah lebih besar?

Apabila beliau mengeluar kenyataan begitu, rasanya ramai ahli gerakan islam akan terungkit kisah Abdullah Bin Ubai yang pernah menarik keluar sekelompok tentera nabi semasa persediaan ke Perang Uhud diadakan. Sedangkan dalam majlis mesyuarat Nabi, Abdullahlah yang beria ingin berperang daripada celahan rumah-rumah di Madinah.

Juga peristiwa Abdullah Bin Ubai yang menghasut beberapa sahabat besar seperti Kaab Bin Malik daripada menyertai Perang Tabuk. Akibatnya Kaab dipulau Nabi selepas Perang tersebut.

"Saya kasihan terhadap Anwar tetapi beliau tidak seharusnya menjadikan masalah peribadinya sebagai isu negara dan mengheret orang lain bersama. Pelajar sekolah menengah juga harus kekal di sekolah-sekolah dan tidak menjejaskan pelajaran mereka," kata beliau yang seolah-olah tidak faham bahawa Kes Liwat II adalah konspirasi UMNO. Ucapan sebegini mirip benar dengan ucapan Ezam semasa penghujung hayat beliau dalam PKR.

Saya berharap ada suatu sekatan untuk beliau bebas mengeluar kenyataan yang seolah-olah mewakili Parti.

Muhammad Nuruddin Bashah

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)