Wednesday, January 11, 2012

Himpunan Rakyat; bukti agen perubahan masyarakat

Himpunan Rakyat; bukti agen perubahan masyarakat

Muhammad Nuruddin Bashah

Rentetan perancangan Himpunan 901, Dato’ Hishammuddin Hussein memberi komen bahawa sebarang demonstrasi jalanan tidak akan mengubah mana-mana keputusan mahkamah.

Beliau juga berkata orang ramai tidak perlu terlalu emosi dan mudah terpengaruh jika ada pihak tertentu cuba menghasut mereka bagi menyertai demonstrasi berkenaan. Kenyataan ini adalah kenyataan yang boleh diwacanakan kebenarannya, pro dan kontra. Adakah benar himpunan rakyat benar mampu mempengaruhi persepsi massa hingga ke tahap keputusan mahkamah atau ia hanya umpama nyamuk berdengung?

Pesimistik terhadap demostrasi, rapat umum dan himpunan rakyat terhadap perubahan polisi, dasar pihak pentadbir/kerajaan bukan suatu perkara baru. Bagi pihak pro establishment, demostrasi dianggap dielektika yang mengancam ‘status quo’ kerajaan yang mereka sokongi.

Bagi pihak ulama’ tertentu atau pihak salafi tertentu, mereka menjadikan rangka asas dalil naqli sebagai hujah untuk menolak demostrasi, rapat umum yang dikaitkan dengan bab fiqh bughah dan dari aspek aqidah dikaitkan pula dengan khawarij.

Konsep rapat umum/demostrasi

Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi empat mentakrifkan demonstrasi sebagai Penerangan, pera¬ga¬an dan lain-lain tentang cara kerja sesuatu mesin, keluaran dan lain-lain. Tunjuk perasaan dgn cara berkumpul beramai-ramai, berarak dan lain-lain.

terpaksa dianjurkan setelah semua saluran yang diusahakan oleh PAS tidak dilayan

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bertarikh 22 Mei 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia menyatakan;

rakyat sedar kaedah yang dilakukan mereka semasa berdemonstrasi sudah lapuk kerana ia sekadar memaki hamun, menyumpah seranah dan fitnah-memfitnah, yang tidak memberi manfaat kepada orang ramai.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi bertarikh 12 jun 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia menyatakan;

perhimpunan seperti itu juga akan menimbulkan huru hara dan suasana tidak selesa kepada orang ramai serta pelancong asing...negara ada saluran untuk rakyat meluahkan sebarang permasalahan dan bukan dengan cara mengadakan demonstrasi seperti perhimpunan Bersih.

Bagaimana cara menegur kerajaan zalim?

Para Sahabat r.a, Para Tabiin r.a dan Para Tabi’ at-Tabiin r.a juga menentang kezaliman pemerintah walaupun pemerintah itu sendiri adalah orang-orang Islam. Penentangan itu dilakukan sama ada melalui fatwa-fatwa mereka, ataupun khutbah-khutbah (pidato) mereka, ataupun dengan melakukan peperangan ke atas kerajaan yang zalim itu.

Bukti-bukti ulama’ menyuarakan rasa tidak puas hati dan menegur secara langsung bukan sekadar menyertai pemerintah seperti ulama’ Muda UMNO;

Imam Ghazali : berani menegur Muinul Mulk, salah seorang menteri Seljuk, yang suka minum arak dan berfoya-foya, pernah memberi amaran dalam bentuk surat ditujukan kepada Mujirud Daulah, seorang Menteri Seljuk.

Imam Nawawi : Imam Nawawi selalu menyampaikan nasihat secara peribadi dan menulis beberapa pucuk surat kepada baginda Sultan al-Zahir Baybars al-Bunduqdari yang berdaulat ketika itu untuk menasihati baginda dalam urusan masyarakat dan negara sehingga beliau dihalau/buang negeri oleh Sultan.

Ibnu Taimiytah dan lain-lain Ulama’ memang memberi fatwa haram menggulingkan kerajaan kerana sistem kerajaan Khalifah al muluk beraja tidak mudah untuk digulingkan malah akan memberi mudharat kepada keamanan dalaman negara. Musuh luar akan buat strategi untuk hancurkan dari dalam sementara serangan balas dinasti lama yang dijatuhkan ke atas dinasti baru akan berlanjutan (baca sejarah kejatuhan dinasti-dinasti mana-mana tamadun). Inilah mudharat yang cuba dielak oleh ulama’ silam.

Tetapi kini sistem demokrasi dipilih bukan kerana beriman dengan sistem Yunani, tetapi ia jalan paling aman tanpa perlu bunuh membunuh, tiada seranganberdarah balas parti yang kalah (kecuali regim tentera yang zalim) serta tiada langsung kerosakan harta awam selepas tamat pilihanraya (kecuali sabotaj pihak yang tidak berakhlak).

Disebabkan demorasi dipilih sebagai jalan makzul pemimpin (penurunan/penggantian pemimpin) maka rapat umum, demostrasi dan himpunan rakyat adalah sistem yang diterima dengan syarat ianya aman.

Sebenarnya pihak yang giat berkempen sistem khalifah juga tidak sedar sistem beraja menurunkan pemerintah islam kepada anak juga bukan amalan Nabi dan Sahabat Rasyidin! Jadi sunnah manakah yang mereka laungkan?

Setelah kewafatan baginda s.a.w, pemimpin Ar-rasyidin yang mengamalkan pemerintahan yang adil, telus dan berkebajikan. Pemerintah boleh ditegur bukan sekadar kata-kata bahkan dengan pedang jika menyeleweng dari ajaran islam!

Zaman yang berlangsung sekitar 40 tahun itu berakhir apabila sistem pemerintah monarki yang diamalkan oelh empayar-empayar besar.

Saidina Muawiyah sebenarnya berijtihad untuk menukarkan sistem khalifah berdasarkan syura kepada warisan (al mulk secara monarki) apabila melihat perpecahan ummah yang dasyat memerlukan pemerintah yang kuat dan tegas.

Namun penyelesaian yang singkat itu lebih mendatangkan keburukan jangka panjang iaitu Raja tidak boleh ditegur, maksiat arak dan zina menjadi amalan Khalifah-khalifah.

Hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik yang direkodkan dalam sahih bukhari yang berbunyi.

” Kami telah datang kepada Anas bin malik dan mengadu tentang Al-Hajjaj ( pemerintah yang keras ) kemudian Anas berkata. Sabar!! Sesungguhnya tidak datang kepada kamu satu waktu yang melainkan selepas itu lebih buruk daripadanya”

1. Perkataan sabar dalam hadith tersebut adalah bukannya disandarkan kepada baginda s.a.w. namun adalah pendapat Anas sendiri.

2. Suruhan Anas bahawa bersabar bukanlah bermaksud redho dengan kezaliman, namun melihat kepada keperluan pada waktu tersebut. Zaman itu jika melawan atau menegur pemerintah mereka akan dibunuh. Seperti juga di Mesir, pada awal kezaliman Husni Mubarak, rakyat tidak mengadakan revolusi kerana kukuhnya regim Husni yang akan mencantas sesiapa sahaja yang akan mengguling kezalimannya. Tetapi kini selepas kerapuhan regim, rakyat mulai bangkit dengan kerjasama polis dan tentera.

3. Bagi mereka yang tidak mampu mengalahkan kezaliman, cara yang terbaik adalah bersabar seperti mana Rasulullah s.a.w bersabar selama 13 tahun menghadapi musyrikin mekah. Tetapi pada suatu ketika Nabi mulai menggunakan azimah dan kekuatan untuk menggulingkan Quraisy.

Jika ulama’ Muda UMNO/salafi yang mendakwa haram melawan kerajaan kerana banyak dalil yang mengharamkan penderhakaan melawan ulil amri, bermakna UMNO juga perlu dihapuskan. UMNO ditubuhkan kerana sistem demokrasi ingin ditubuhkan. Sistem demokrasi membenarkan ada perlawanan parti bukan uni-parti ala-ala komunisme. Jadi jelas boleh lawan kerajaan untuk pilih kerajaan baru sesuka hati tanpa pertumpahan darah dalam demokrasi tidak seperti zaman silam.

PAS juga memilih jalan yang sama dengan UMNO. Kalau dalil jangan lawan pemerintah digunakan, UMNO akan kekal memerintah hingga kiamat. Bermakna UMNO adalah sistem Khalifah!

Jika Ulama’ UMNO ingin guna dalil itu secara borong, Malaysia perlu kembali ke sistem monarki. Hakikatnya raja-raja melayu memang tidak pernah dihentam atau dimaki oleh rakyat kerana rakyat menggunakan daliul-dalil larangan melawan pemerintah kepada Sultan dan raja bukan kepada Perdana Menteri yang tidak termaktub dalam monarki.

Hukum Demostrasi

Asal bagi setiap sesuatu itu adalah harus sehinggalah ada dalil menunjukan pengharamannya

Harus diperhatikan, demonstrasi ini adakah amalan ibadah khususiah atau adat atau muamalat. Jelas, demonstrasi bukanlah daripada amalan ibadah khususiah yang sudah ada dalil yang menentukan keharusan dan keharamannya. Ia terbuka hukumnya mengikut keperluan semasa. Oleh kerana tidak ada dalil yang secara jelas dan terang mengharamkan demonstrasi.

Berda’wah/menghapuskan kemungkaran itu perlukan seni dalam menyampaikan maksudnya.

Nabi Allah Ibrahim menggunakan kaedah reverse psychology dan perdebatan dalam pembuktian ketuhanan.

Nabi Allah Yusuf menggunakan kaedah penyerapan dalam kerajaannya untuk menyampaikan dakwahnya.

Nabi Allah Nuh menyampaikan dakwahnya dengan pembuktian teknologi dan perubatannya.

Nabi Musa mengambil jalan pertembungan secara berkonfrontasi dengan Firaun.

Demostrasi bukan daripada ajaran islam sebaliknya budaya barat/sosialis; hujah jawab;

Dalam strategi Nabi SAW berhijrah. Baginda SAW dan Saidina Abu Bakar mengupah seorang lelaki yang bernama ‘Abdullah bin ‘Uraiqith al-Laithi, seorang yang bukan Islam utnuk memandu Nabi SAW dan Abu Bakar menuju ke Madinah.

Selain itu, lihat juga peperangan Khandaq, ia bukanlah dari teknik Islam tetapi ia adalah strategi peperangan Negara Parsi (Iran sekarang), namun iatidak bercanggah dengan Nabi.

Nabi SAW menggunakan cop mohor kerajaan Madinah, ia bukanlah adat dan tradisi arab tetapi memandangkan ia adalah tradisi raja-raja di dunia, maka Nabi SAW membuat mohor kerajaan Madinah.

Himpunan rakyat itu khawarij?

Menyamakan tindakan himpunan rakyat untuk keadilan dengan sikap khawarij adalah pandangan simplistik yang cukup melulu. Malah ia hanya menyamakan dari aspek tindakan ‘action’ bukan dari segi aspirasi dan konseptual. Konsep Khawarij adalah ingin keluar daripada kekeliruan dan dilema antara menyokong Syiah Ali atau Muawwiyah. Kekeliruan ini telah menerbitkan Khawarij.

Pakatan rakyat bukan keliru. Ia salah satu watak utama pertentangan antara BN dengan PR. Yang khawarij adalah seperti NGO, jamaah tertentu atau pihak tertentu yang membuat parti baru yang tidak setuju dengan kedua-dua pihak. Khawarij bermaksud keluar.

Pakatan rakyat bukan ingin keluar atau mengecualikan diri, mereka ingin mengambil tampuk pemerintahan daripada tangan yang zalim.

Khawarij pula tidak inginkan kekuasaan melainkan menerbitkan rasa tidak puas hati sahaja.

Sejarah mahasiswa Malaysia

Di saat BN mula memerintah, pembangkang terlalu lemah dan negara ini mengamalkan sistem pembuatan polisi yang tiada check and balance daripada pembangkang. Monopoli keputusan berlaku. Mujur mahasiswa yang giat membaca dan mengkaji ilmu-ilmu luar, ilmu baru dan kondisi global mulai bengun bersuara. Apabila suara secara ilmiah tidak dilayan mereka mula menggunakan kaedah rapat umum dan himpunan mahasiswa.

Prof. Feaur dari Universiti Toronto dalam bukunya The Conflict of generation menyatakan pem,berontakan mahasiswa di serata dunia adalah atas kebencian terhadap establishment golongan terdahulu yang berlaku korupsi, mengongkong dan tidak adil. Konflik antara generasi berlaku.

Prof Edward Shills yang menulis kemudian daripada Feaur menyatakan mahasiswa asia dan afrika adalah pembangkang yang penting. Mahasiswa cenderung untuk menjadi reformis pada zamannya serta menimbangtara kuasa pemerintah.

Prof. Bruno Bettleheim menulis dalam majalah ENCOUNTER 1969 bahawa mahasiswa merasakan mereka memiliki obligasi moral untuk menentang apa sahaja yang dianggap tidak bermoral di hadapan mereka.

Atas rangka yang sama mahasiswa Islam juga bangkit menampilkan aspirasi dan mengartikulasikan minda mereka baik secara ilmiah mahupun secara himpunan rapat umum. Bilangan kehadiran dan liputan medialah yang menjanjikan kejayaan usaha mereka selepas itu.

Jika sesuatu kerajaan memiliki pembangkang yang kuat, ilmiah, bijak dan aktif, mahasiswa tidak akan bangun secara progresif di tempat berkenaan.

Kes Mahkamah perjuangan hak wanita Britain

Jika anda pernah menonton filem Hindi bertajuk Provoked lakonan Aisywarya Rai anda akan lihat bagaimana kisah benar ini pernah berlaku di Britain. Kisah ini menceritakan pengalaman seorang isteri yang terpaksa membunuh suami yang bersikap sadis dan pendera. Isteri yang bertahun tertekan akhirnya terpaksa membunuh suami dan pada ketika itu dalam sistem common law, belum ada takrifan lengkap istilah ‘provokasi’ sehingga orang yang tidak faham emosi seorang wanita akan segera menuduh si isteri pembunuh dan kejam. Bantuan peguam dan himpunan rakyat masyarakat luar terhadap kes beliau yang telah dipenjara seumur hidup menyebabkan kes ini dibuka semula da beliau akhirnya bebas. Southall Black Sisters adalah badan yang bertanggungjawab membuat banyak rapat umum menerangkan kes ini.

Revolusi Paris 1968

Mei 1968 adalah nama yang diberikan pada satu siri protes dan pemogokan umum yang menyebabkan kejatuhan pemerintahan De Gaulle di Perancis yang terjadi pada bulan Mei dan Jun 1968.

Rentetan kejadian ini memberikan warna tersendiri pada perjalanan sejarah Perancis moden yang ditandai oleh gerakan dielektik yang terjadi pada politik, sosial dan budaya terhadap nilai-nilai masyarakat konservatif, kapitalisme, imperialisme dan terhadap kekuasaan (pemerintahan De Gaulle).

Peristiwa yang dimulakan oleh beberapa kes mogok mahasiswa dan pelajar di Paris, kemudian diikuti oleh kaum buruh dan seluruh lapisan masyarakat Perancis merupakan Revolusi terbesar yang terjadi dalam sejarah Perancis di abad 20.

Lebih daripada sekadar tuntutan manusiawi dan politik (penggulingan pemerintahan De Gaulle yang berkuasa sejak 1958), gerakan Mei 1968 lebih merupakan perlawanan terhadap segala bentuk kekuasaan. Gerakan pelajar dan mahasiswa waktu itu menuntut "pembebasan moral" dan sekaligus menyatakan penolakan terhadap sistem universiti yang konservatif, masyarakat boros, kapitalisme, institusi-institusi dan nilai-nilai tradisional.

Kes ini menunjukan bahawa mahasiswa mampu mengubah landskap politik dan sosial negara. Namun ideologi mahasiswalah yang akan mewarnai landskap tersebut bergabntung kepada fahaman dan aliran perjuangan mereka.

Kes guilford four

Guildford Four dan Maguire Tujuh adalah dua kumpulan orang yang pernah disabitkan di mahkamah Britain untuk tuduhan mengebom pub Guildford pada tahun 1970-an yang akhirnya dilepaskan tuduhan (miscarriage case).

Guildford Four (4 orang) telah disabitkan atas pengeboman yang sebenarnya dilakukan oleh Tentera Republikan Ireland Sementara (API), dan Tujuh Maguire (tujuh orang) telah disabitkan mengendalikan bahan letupan yang ditemui semasa penyiasatan ke dalam pengeboman tersebut. Mereka yang pada awalnya diisytihar sebagai kumpulan tidak selamat dan merbahaya akhirnya dibebaskan selepas 15 tahun berada di penjara.

Mereka mengaku bersalah hasil paksaan polis, bermula dari ugutan kepada penyeksaan termasuk ancaman terhadap ahli-ahli keluarga dan sebagainya.

Pada waktu itu Britain amalkan undang-undang anti-keganasan, diluluskan pada awal tahun 1970-an yang membenarkan pihak polis untuk menahan orang yang disyaki tanpa hak peguam selama seminggu, dan bukannya had 48 jam sebelumnya.

Disabitkan kesalahan pada Oktober 1975 untuk pembunuhan dan lain-lain tuduhan, dan dihukum penjara seumur hidup.

Pada bulan Februari 1977, semasa perbicaraan Balcombe Street Asu, empat lelaki IRA mengarahkan peguam mereka untuk "menarik perhatian kepada fakta bahawa empat orang yang benar-benar tidak bersalah tetapi menjalani hukuman besar-besaran", yang merujuk kepada Guildford Empat.

Pada tahun 1989, ada detektif yang mendapati nota yang ditaip dari soal siasat polis terhadap Patrick Armstrong, telah banyak disunting. Pemotongan dan penambahan telah dibuat, dan nota-nota telah disusun semula. Ternyata nota bertulis tangan itu dibuat selepas temu bual telah dijalankan. Ini tersirat bahawa polis telah dimanipulasikan nota.

Rayuan telah diberikan berdasarkan bukti-bukti ini baru. Para peguam hak asasi berjuang untuk mereka. Himpunan rakyat diadakan malah seolah-olah membuka gelombang baru membongkar kezaliman polis yang bersikap tangkap muat semata-mata untuk melepaskan tanggungjawab mententeramkan rakyat.

Pihak polis telah didapati berbohong. Empat dibebaskan pada tahun 1989, selepas sabitan mereka dibatalkan. Manakala sabitan Maguire Tujuh telah dibatalkan pada tahun 1991. Mahkamah memutuskan bahawa anggota Polis Metropolitan London memaksa mereka mengaku melakukan kepada jenayah.

Pada 9 Februari 2005, Perdana Menteri Tony Blair, Britain mengeluarkan kenyataan memohon maaf kepada keluarga sebelas orang yang dipenjarakan kerana pengeboman di Guildford dan Woolwich, dan yang berkaitan kepada mereka yang masih hidup.

"Saya amat maaf bahawa mereka tertakluk kepada pengalaman pahit dan ketidakadilan sedemikian ... mereka berhak untuk bebas sepenuhnya…”

Di Malaysia jarang kedengaran pemimpin atau polis memohon maaf jika ada kecuaian, kesalahan pihak mereka.

Kes Birmingham six

Birmingham Enam enam lelaki-Callaghan Hugh, Patrick Joseph Hill, Gerard Hunter, Richard McIlkenny, William Power dan John Walker dihukum penjara seumur hidup pada tahun 1975 di United Kingdom atas tuduhan pengeboman pub di Birmingham. Kes mereka dibatalkan oleh Mahkamah Rayuan pada 14 Mac 1991. Enam lelaki itu kemudian diberikan pampasan antara dari £ 840.000 untuk £ 1,2 juta.

Pengeboman pub Birmingham berlaku pada 21 November 1974 dan disebabkan oleh IRA. Kes ini juga mendapat perhatian aktivis hak asasi dan rakyat.

Suharto 1998

Suharto adalah presiden Indonesia yang paling lama memerintah iaitu selama 32 tahun (1966-98). Beliau pernah enam kali lagi dilantik oleh Parlimen Rakyat (MPR) sebagai Presiden Indonesia dari 1973 hingga 1998. Tempoh penggal terakhirnya berakhir sewaktu beliau menarik diri pada 21 Mei 1998 selepas berlakunya Rusuhan Mei 1998.

Pada tahun 1970 Suharto melarang bantahan pelajar selepas tunjuk perasaan yang meluas terhadap rasuah. Sebuah suruhanjaya mendapati bahawa rasuah sangat umum. Suharto bersetuju dengan hanya dua kes, dan kemudian menutup suruhanjaya tersebut. Rasuah kemudian merebak.

Suharto memerintah melalui pengawalan tentera dan penapisan media massa.

Rasuah menjadi beban berat pada 1980-an. Pada 5 Mei 1980, sebuah kelompok yang lebih dikenali sebagai Petisyen 50 menuntut kebebasan politik yang lebih besar. Kelompok ini terdiri daripada anggota tentera, politik, akademik, dan mahasiswa.

Catatan hak asasi manusia Soeharto juga semakin buruk dari setahun ke setahun. Pada 1993, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia PBB mendedahkan pelanggaran hak-hak asasi manusia yang serius di Indonesia dan di Timor Timur. Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton mendukung resolusi tersebut.

Akibatnya mahasiswa bangkit memobilasi rakyat hingga ke angka jutaan rakyat. Perjuangan dan hiompunan demi himpunan meruntuhkan terus regim zalim Suharto pada 1998. Pada kebangkitan rakyat ini terjadi pembunuhan terhadap beberapa mahasiswa Trisakti di Jakarta, dua hari sebelum kerusuhan Mei serta pembunuhan terhadap beberapa mahasiswa dalam demontrasi menentang Sidang Istimewa 1998. Peristiwa ini terjadi pada 13-14 November 1998 dan dikenal dengan Tragedi Semanggi I.

Di Indonesia juga terkenal dengan kes pembunuhan Marsinah sehingga ia diangkat sebagai idola pejuang hak asasi dan sosialis. Marsinah adalah pekerja wanita yang tegar berjuang hak wanita dalam sistem industri. Beliau didapati mati terbunuh dengan kesan rogol pada tahun 1993.

Tunisia 2011

Sistem pemerintahan Tunisia adalag berbentuk Republik diperintah Presiden Zine El Abidine Ben Ali Parti Destour Sosialis (hingga 1988), Himpunan Demokratik Perlembagaan (sejak 1988). Fahaman pemerintahan negara ini adalah Sosialisme. Kematian seorang peniaga yang membunuh diri akibat desakan sosial dan taraf hidup membangkitkan Revolusi Melati/Jasmin ini. Facebook, Tweeter dan blog menajdi punca kebangkitan ini.

Presiden digulingkan pada 14 Januari 2011 kerana banyak kes korupsi, rasuah dan pembaziran dilakukan.

Revolusi ini juga digelar Revolusi Orang Bakar Diri (burn man), Revolusi Twiter serta Revolusi Jasmin.

Mesir 2011

Sistem pemerintahan pula adalah Arab Sosialis (kuasa Tentera). Husni Mubarak adalah daripada Parti Demokratik Nasional Mesir. Rakyat memilih untuk protes dan desak Hosni turun selepas lama memerintah 30 tahun. Tweeter, Facebook telah banyak membangkitkan gelombang. Rakyat mendapat maklumat segera berhubung kezaliman Husni dan pembaziran isterinya.

Media Mesir selalu siar kenaikan KDNK negara, pujian banyak Anugerah Ekonomi yang Mesir dapat serta peningkata ekonomi tetapi rakyat semakin susah.

Anak muda dan belialah yang berjaya menggulingkan kerajaan zalim ini selepas puluhan tahun rakyat menerima maklumat kezaliman dan kekuatan untuk berubah.

Revolusi Iran 1979

Menyorot ke belakang sedikit, Revolusi Iran juga berjaya membentuk suatu dimensi baru dunia islam global.

Gerakan massa yang dipimpin Imam Khomeini berhasil menumbangkan kekuasaan Rezim Syah Pahlevi. Kemenangan itu sekaligus membuktikan kekuataan massa tanpa senjata melawan rezim yang terkuat di Timur Tengah kala itu. Kemenangan revolusi Islam membuka lembaran baru bagi negara ini. Khomeni bukan meraih kemenangan hanya sekelip mata sebaliknya puluhan tahun digunakan untuk mendidik anak muda dan belia agar memahami kembali ajaran syiah, semangat kejayaan silam dan strategi menjadikan mereka mampu terus berdemostrasi walaupun beliau terbuang ke luar negara waktu itu.

Walaupun ia Revolusi kaum syiah bukannya sunni, namun berlaku suatu momentum yang boleh dikatakan rentetan daripada perubahan di Iran iaitu kebangkitan gerakan Islam dan dakwah seluruh dunia. Penterjemahan buku-buku agama , haraki dan dakwah cukup pesat. Gerakan dakwah mulai menguasai kampus-kampus. Malah beberapa negara mula melaksanakan dasar islamisasi ( al hukumah ad diniyah) walaupun hanya kosmetik dan bertopeng agama semata-mata meraih sokongan rakyat.

Himpunan rakyat bukan rampasan kuasa

Himpunan rakyat tidak semestinya diertikan seperti rampasan kuasa. Rampasan kuasa selalunya akan menghasilkan pertumpahan darah. Umpama di Mesir, kehendak rakyat agar regim Husni membuka demokrasi membenarkan parti pembangkang bertanding secara adil ditolak mentah-mentah. Rakyat ingin beliau turun juga atas desakan ekonomi dan moral Mesir yang teruk pada dekad yang lalu. Jika ada pertumpahan darah sekalipun ia adalah reaksi daripada pemerintah yang zalim. Himpuna n rakyat hari ini tidak akan menatijahkan pertumpahan darah sebagaimana dinasti-dinasti silam menggulingkan dimasti sebelumnya. Himpunan rakyat dan rapat umum berjaya menjadikan rakyat kritikal serta menaikkan semangat untuk rakyat mengkaji sumber berita alternatif pada suatu ketika dahulu yang hanya mendapat maklumat sehala daripada media kawalan pemerintah. Rapat umum dan himpunan rakyat pernah mengubah keputusan mahkamah yang dicetus oleh pihak yang zalim.

Pejuang rakyat di Malaysia memilih himpunan rakyat yang menatijahkan perubahan keputusan undi. Tidak seperti negara lain yang mungkin agak ‘advance’ ingin mengubah kerajaan sejurus selepas kebangkitan rakyat.

11 Januari 2012

Siputeh Perak

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)