Sunday, June 09, 2013

Agenda Kebajikan agenda berkesan untuk menang


Strategi bekerja dalam medan siasah moden hari ini perlu juga diseiiringkan dengan manual yang ditinggal oleh Rasulullah melaui iktibar sirah dan perjalanan Rasulullah mengurus dan menyusun strategi berperang mahupun misi dakwah.



Rasulullah tidak meletakkan pencapaian KPI kemenangan melalui pembongkaran isu dan kelemahan musuh semata-mata.  Malah jika ditinjau secara mendalam ternyata Rasulullah mempersiapkan ‘manusia’ dan ‘metod’ dahulu dalam menyediakan ketumbukan dalam sesuatu misi.

Rasulullah memilih siapa peserta misi atau perang. Yang adil, soleh dan bertaqwa serta memiliki kekuatan jasmani yang baik. Tiada bebanan hutang dan lepas tanggungjawab keluarga.

Rasulullah juga berdakwah dengan menacapkan kepercayaan  masyarakat kepada Baginda sehingga Yahudi yang kerap mensabotaj perjalanan Nabi juga mengakui kerasulan Baginda akhirnya.
Demikian apa yang mampu penulis ungkapkan apabila mana-mana pihak bertanyakan rahsia kejayaan Radzi Zainon (DUN Sungai Rapat) menumbangkan angkatan pasukan pilihanraya yang kuat di pihak UMNO Gopeng.

Sekitar 30 peratus boleh diperkirakan YB Radzi mempersiap diri dan jentera dengan mengkaji kelemahan dan ketidakupayaan musuh. Malah dalam peratusan ini sahaja kekuatan dan kesungguhan diperuntukan untuk membuka korupsi, kebejatan, kesamsengan dan penyelewengan UMNO terhadap melayu dan islam di DUN Sungai Rapat.

Di mana hilangnya peratusan yang lain? Radzi dan angkatannya menggunakan keupayaan 70% untuk melaksanakan agenda kemanusiaan dan mempersiapkan insan yang berada di DUN Sungai rapat. Agenda kebajikan dijadikan agenda besar beliau sejak beliau kalah dalam PRU ke-12 dahulu dan berjalan selama hampir 5 tahun.

Meninjau rumah mana yang masih bebrumbung bocor, meninjau jalan mana yang belum berlampu, meneliti geran-geran yang belum dserahkan kepada penduduk setinggan, mendengar rintihan rakyat hamper setiap hari atas nama Pusat Khidmat Masyarakat menjadikan nama beliau cukup sinonim dan signifikan dengan rakyat. Jika tiada petaka undi POS kemenangan beliau adalahterlalu besar berbanding degan rekod yang pernah UMNO pegang sebelum ini.

Selain berceramah dan memberi penerangan, melakukan pencerapan mood pengundi dari awal dan menkaji kehendak rakyat adalah amat pelru diprogramkan dan Radzi berjaya melakukannya bersama jentera pilihanraya yang siapsiaga sejak awal lagi.

Bekerja untuk rakyat, membela mustadhafin adalah agenda utama gerakan Islam dalam masa yang sama menyelitkan ilmu dan kefahaman Islam. Jika pemusatan tenaga hanya diletakkan kepada pembongkaran semata-mata berkenaan kepincangan musuh, rakyat tidak akan merasakan sebarang jasa dan keberadaan jamaah atau Parti islam di sekitar mereka. Maka mereka meletakkan label jamaah hanya ada di surau- hanya di ceramah-ceramah dan jamaah bukan penyebar huluran tangan ukhuwah dan kasih sayang.

Pada penulis perenungan dan perencanaan perlu dilakukan dari awal untuk membina manusia yang bakal memberi undi kepada PAS. Bina manusia melalui agenda kebajikan bukan suatu retorik yang berlaku secara bermusim kerana nama PAS atau pihak yang berjasa itu memerlukan masa yang agak panjang untuk terpahat di hati rakyat. Justeru, istiqamah, bekerja dari awal serta beragenda untuk rakyat adalah resepi terbaik membina kemenangan dan kejayaan.

Muhammad Nuruddin Bashah
Unit Penerangan MTD Sungai Rapat

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)