Kesan dan Akibat Petaka TTPA
kepada rakyat Malaysia
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis TERAS
Menciplak kaedah liberal kapitalis Barat akan hanya menghasilkan konflik
jiwa.Demikian komentar bernilai yang diluahkan oleh seorang mentor korporat
melayu islam yang boleh diteladani iaitu Tan Sri Muhammad Ali Hashim Presiden,
Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM).
Menurut laporan Sinar Harian, beliau yang juga pernah membangunkan JCorp
dan KFC Holding berpandangan adalah mustahil bagi Malaysia mencapai tahap
negara maju selagi golongan majoriti Melayu-Muslim rendah upaya, ketinggalan,
bergantungan dependent dan dipinggir arus perdana ekonomi.
Menjauhi liberalisasi ekonomi yang
dianggap zalim adalah antara seruan beliau sebagai komentar scenario terkini
Negara yang bakal menerima petaka kebanjiran globalisasi TTPA.
Sebelum ini Presiden CAP mempertikai mengapa a teks Perjanjian Perdagangan
Bebas (FTA) dan Perjanjian Trans-Pacific Partnership (TPPA) dirahsiakan . Malah
jika FTA ini akan menjadi begitu bermanfaat untuk rakyat, mengapa kerajaan
Malaysia tidak membentangkan teks perjanjian yang sedang dirundingkan untuk
diteliti oleh masyarakat awam? Mengapa perlu bersembunyi di sebalik klausa
kerahsiaan?
Tan Sri Muhammad Ali dalam tulisan beliau pernah memetik pandangan Mohamed
A J Althani, (mantan Menteri Ekonomi dan Perdagangan Qatar) yang dimuatkan dalam
bukunya: “The Arab Spring and the Gulf States – Time to embrace change”
menegaskan kerosakan sistem berlaku setelah negara Arab meliberalisasikan
ekonomi: “As these states have liberalized their economies, the private sector
has remained as dysfunctional as the bureaucracies that govern them. Across the
Arab world there are examples of businessmen who are well-connected to the
ruling elite and as a result control large sections of the economy in the manner
of an oligarchy.
Jelas dasar liberalisasi Perdana Menteri Malaysia ke-6 ini amat berbahaya
sejak beliau ghairah meliberalkan ekuiti, FTA dan liberalisasi ekonomi sejak
tahun 2009 lagi.
Perhatikan contoh-contoh kesan
negatif TTPA dan gergasi kapitalis kepada rakyat Malaysia;
- negara TPPA
seperti Malaysia didesak untuk bersetuju dengan peruntukan paten yang akan
menyebabkan kelewatan kemasukan ubat-ubatan generik dengan harga
berpatutan dalam pasaran Malaysia, rakyat Malaysia akan terpaksa membayar
harga yang lebih tinggi untuk ubat-ubatan untuk jangka masa yang lebih
lama.
- mekanisme
penyelesaian pertikaian pelabur-negeri (investor-state dispute settlement
- ISDS). ISDS menjadi sumber kontroversi yang semakin meningkat di seluruh
dunia kerana ia membolehkan pelabur-pelabur asing untuk mencabar tindakan
oleh kerajaan tuan rumah, walaupun tindakan itu dilakukan demi kepentingan
awam, contohnya kerana kesan kepada kesihatan atau alam sekitar - di
premis bahawa tindakan telah atau akan menjejaskan pelaburan atau keuntungan
mereka.
- Menurut Dr
Rosli Yaakob syarikat korporat multi-nasional boleh menyaman negara di
mana ianya melabur dan beroperasi seandainya undang-undang dan peraturan
dalam negara tuan rumah dituduh sebagai penyebab ianya mengalami kerugian.
Di antara keistimewaan yang diberikan kepada syarikat-syarikat
multi-nasional iaitu peruntukan
yang menjamin mereka dilibatkan dalam merangka undang-undang baru di
negara tuan rumah dan kerajaan
tuan rumah wajib menerima pandangan mereka di dalam merangka undang-undang
baru itu. Jika pandangan mereka tidak diambilkira, maka sekiranya
undang-undang baru itu memberi kesan negatif kepada nilai pelaburan atau
merugikan mereka, maka syarikat multi-nasional berkenaan boleh menyaman
kerajaan tuan rumah. Hal ini sama seperti penipuan dan kelicikan
kapitalis British membelit Raja
Melayu dan Sultan antaranya Sultan Kedah, Perak dan beberapa ketua
negeri Melayu sebelum ini. Kuasa dan pengaruh pembuatan undang-undang
mulai luntur dan dikuasai oleh kuasa luar.
- TPP akan
mengabaikan keselamatan makanan iaitu barang makanan import yang
tidak menepati standard keselamatan makanan Malaysia. Misalanya, syarikat
rokok akan mendesak supaya tiada
apa-apa pun amaran ditulis pada kotak
rokok.
- TTPA akan mengenakan
peraturan kewangan di mana negara-negara ahli dikehendaki membenarkan instrumen dan perkhidmatan
kewangan berisko tinggi dipasarkan di dalam pasaran kewangan dan modal di
negara-negara ahli. Juga, negara-negara ahli tidak dibenarkan melaksanakan
dasar kewangan sendiri secara bebas dan tidak dibenarkan sama sekali
melaksanakan langkah kawalan modal (capital control measures).
Sebelum ini rakyat Malaysia mulai
merasa tertekan dengan kehadiran kebanjiran hypermarker yang bersifat kuasa dua berbanding
supermarker (pasaraya) yang kita kenali. Bukan sekadar menawarkan harga borong,
ia juga menyediakan rebat dan mata kumpul yang menambat terus penggunakan
kepada hypermarket dan meminggir teruk peniaga kecil sekitar taman-taman
perumahan.
TTPA bakal merancakkan lagi
hypermarket malah mereka juga terbukti memiliki kuasa menentu corak lokaliti
dan geografi kawasan sekitar premis hypermarket mereka. Sebagai cobtoh
menetukan lokasi peniaga pasar malam malah banyak kes peniaga pasar malah
dipindah secara tidak adil tanpa perundingan yang saksama hanya kerana si
pemilik hypermarket mengadu laluan ke premis mereka diganggu oleh pasar-pasar
malam.
Menurut sebuah kajian ilmiah,
berdasartkan persepsi masyarakat di negeri Johor, sebahagian masyarakat merasakan kewujudan hypermarket
memberi kesan yang sederhana terhadap perniagaan mereka iaitu seramai 108 orang
(72.0%). Seramai 33 orang lagi (22.0%) menyatakan persepsi yang tinggi terhadap
kesan kewujudan hypermarket ke atas perniagaan mereka. Hanya beberapa orang
peniaga sahaja iaitu 9 orang (6.0%) mempersepsikan kewujudan hypermarket
memberi kesan yang rendah terhadap perniagaan mereka. Secara keseluruhannya,
persepsi responden terhadap kesan kewujudan hypermarket ke atas perniagaan
mereka adalah pada tahap sederhana.
Hasil kajian menunjukkan 86
orang (57.3%) peniaga Melayu menunjukkan mempersepsikan tahap yang sederhana
terhadap kesan kewujudan hypermarket ke atas perniagaan mereka menurut kesan
ekonomi. Sementara itu, 28.0% atau 42 orang peniaga menyatakan pembukaan
hypermarket memberi kesan yang rendah terhadap ekonomi perniagaan mereka. Namun
demikian, terdapat juga sesetengah peniaga iaitu seramai 22 orang (14.7%)
merasakan kewujudan hypermarket memberi kesan yang tinggi ke atas perniagaan
mereka berdasarkan kesan ekonomi.
14 Jun 2013 Malaysiakini pula
melaporkan MTEM meninggalkan mesyuarat dengan MITI selepas kementerian enggan
memberi maklumat lengkap rundingan sulit
perjanjian TTPA. Sikap berahsia perkara yang besar begini adalah lumrah
bagi mana-mana kerajaan korup yang gah sehingga kerajaa berkenaan ranap dan
musnah. Lihat sahaja sikap kerahsiaan polisi Saddam dan Gaddafi. Polisi penting
tetapi tidak telus dan tiada kebertanggungjawaban bakal emmusnahkan negara
kita.