Sunday, August 16, 2009

Pemerkasaan Kelab Penyokong PAS Perak: usaha dakwah siasah PAS

YB Mohd. Zainuddin Mohd.Yusof (Lubok Merbau) yang menerajui Lajnah Perpaduan Nasional PAS Perak memang benar-benar menumpahkan kepakaran dan karismatik beliau sebagai bekas pegawai kerajaan dalam kerja buat beliau sekarang. Buktinya, pendekatan aspek pra-mesyuarat(pre-council) yang diadakan telah meminimakan perbincangan remeh-temeh dari berlaku dalam mesyuarat sebenar. Saya menerima tempiasan aura pengurusan baru ini sejak berada di Perak ini. Sumbangan dan garapan idea dari perwakilan LPN seluruh Perak sebentar tadi (di pejabat Perhubungan Negeri Perak) menunjukkan PAS kini semakin menerapkan aspek profesionalisme dan pengurusan atur Lajnah yang SMART dan efesien.
Kelab Penyokong PAS (KPP) akan diperjuang sehingga menjadi Dewan Penyokong PAS. KPP ini telah berjaya menambat sebegitu ramai bekas ahli Gerakan termasuk MCA dan MIC untuk bersama menyokong agenda Islamik PAS. Malah ahli PKR dan DAP yang berminat dengan dasar PAS juga ada yang menyertainya.
Terharu saya apabila mendengar beberapa sahabat bukan Islam menyuarakan bahawa mereka sedia ditadbir secara Islam melalui pengurusan KPP! Inilah politik Islam. Siasah yang mendekatkan diri dengan golongan bukan Islam sekaligus menggalakkan interaksi dan pemahaman Islam secara benar dan absah. Konsep Rahmatal Lil Alamin diperluaskan dan diulang-ulang juga oleh kaum bukan Muslim dalam KPP.
Saudara Nazri Sahat adalah Setiausaha Lajnah ini di peringkat Negeri Perak dan saya adalah penolongnya di peringkat negeri dan di peringkat kawasan Gopeng. Nazri turut membantu YB Zainudin menyiapkan modul pengkaderan dan pentarbiahan untuk warga lajnah dan golongan peserta/ahli bukan Muslim. Banyak modulnya. Antaranya adalah modul memperkenalkan perjuangan PAS, dasar Islam dalam PAS, perbandingan agama (sekaligus menafikan tomahan PAS tiada kerja dalam dakwah kepada bukan Muslim), modul pemahaman budaya hidup Melayu, Cina, India, modul hak bukan Islam di Malaysia serta hak Islam di Malaysia, serta modul yang paling menarik perhatian saya adalah modul pemahaman antara aktiviti keagamaan (ritual) serta bezanya dengan aktiviti kebudayaan. Hal ini memudahkan orang Melayu memahami masyarakat lain melalui perspektif agama serta menggalakkan penglibatan dan keharmonian tanpa ada lagi simptom islamofobia.
Saya bercadang untuk membina modul tambahan iaitu modul menjawab tuduhan terhadap Islam serta mengenengahkan aspek bagaimana yang dikatakan sebagai penghinaan terhadap Islam. Aspek ini akan membantu bukan Muslim menghindarkan tindakan tertentu yang boleh mencarik sensitiviti umat Islam sekaligus menghalang perpaduan berlaku.
Jelas. Saya bersetuju dengan modul sebegitu kerana UMNO dahulu memanipulasikan kejahilan orang Cina dengan mengatakan PAS akan mengkhatankan mereka jika PAS berjaya berkuasa kelak. Orang Melayu dituduh syirik apabila membawa lilin sedangkan ia perkara biasa bagi orang Cina Muslim di China. Kejahilan ini perlu dimusnahkan melalui aktiviti pengkaderan dan pendidikan LPN yang bernas dan sihat ini. Saya merasakan jika hal ini dipraktikkan di negeri majoriti bukan Islam seperti Pulau Pinang dan Melaka, ia boleh membawa satu perubahan besar, iaitu politik mencerahkan Islam.
Terdapat juga modul memasyarakatkan ahli PAS melalui aktiviti NGO. Saya mendapat tahu Cikgu Azmi,Presiden TERAS sendiri akan menjadi mentornya. Tiada apa lagi yang dapat saya katakan selain modul tersebut pasti berjaya dengan sentuhan hemah dan wibawa oleh Cikgu Azmi kelak.
Saudara Nazri dan saudara Khalilul (Setiausaha Eksekutif Pejabat PAS) adalah individu yang banyak mengintegrasikan NGO dengan PAS serta menubuhkan banyak NGO yang menjadi sayap kanan dan kiri PAS Perak. Saya mulai belajar daripada mereka.
Moga Islam terus berkembang melalui tindakan futuristik, tersusun dan berstrategi yang kita bersama garapkan. PERAK boleh menjadi makmal bagi kajian perlaksanaan dakwah yang komprehensif sebegini.
Pada saya Lajnah Perpaduan Nasional paling layak menerajui agenda 1 Malaysia menggantikan UMNO.
Muhammad Nuruddin Bashah
Penolong Setiausaha
Lajnah Perpaduan Nasional PAS Perak.

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)