Thursday, August 20, 2009

Usaha Transformasi Sosial dan Qariah di Perak


Usaha Transformasi Sosial dan Qariah di Perak


Perlancaran Gerakan Qariah Negeri Perak berjalan dengan lancar sebentar tadi di Dewan Besar Masjid Ipoh. Program ‘realiti’ ini diusahakan oleh TERAS dan CAP bersama Jamaiy Perak dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Perak.



Besar harapan Cikgu Azmi untuk membina kampung atau Qariah mithali seluruh negara di mana hampir 8000 qariah rasmi telah sedia ada di seluruh negara.



Sebelum ini pernah Cikgu menghulurkan manual dan projek qariah contoh sebegini kepada saya semasa saya masih bekerja di Pulau Pinang. Malangnya selepas puas mempromosi manual berkenaan, ia dipandang dingin oleh masyarakat di kampung asal saya sendiri.
Tetapi manual tersebut kini diperluaskan dan dikembangkan untuk dipraktikan seluruh negara. Malah sebelum ini pun Cikgu Azmi telah berjaya menerapkan manual ini di selatan Thailand serta didokumentasikan.



Program ini mensasarkan 300 Qariah di Perak untuk diaktivismekan serta diperkembang potensi untuk menjadi medan penyelesai permasalahan umat, masalah sosial dan kemelesetan kehidupan. Menjelang tahun 2012 pula seramai 1500 Teman (aktivis Qariah) disasarkan untuk dilatih.


Mujur juga Jamai’y Perak (Jaringan Permuafakatan Pertubuhan Islam Perak) telah berjaya membuka Pusat latihan Jamai’y di Ampang. 5 hingga 6 September nanti akan diadakan latihan Penggerak sosial Jamai’y. Kemurahan hati Dr Khairudin (Pengerusi Jamai’y) untuk mengeluar dana RM 50000 dalam usaha membina Pusat latihan tersebut adalah satu jasa untuk agama yang tidak terbalas. Tanpa mengira fahaman politik dan latar belakang Jamai’y dan Teras berjaya mengumpulkan ahli qariah dan ajk NGO-NGO Islam seluruh Perak untuk merealisasikan hasrat mulia ini.




Pandangan salah seorang peserta bengkel tadi berkenaan pemisahan sosial dalam masyarakat adalah suatu realiti yang pelru difikirkan bersama. Masyarakat hari ini yang dibatasi dengan pagar tinggi dan tembok tebal di rumah masing-masing menyebabkan gejala ketidakterlibatan berlaku. Peminggiran masyarakat yang berpendapatan rendah seperti penggali kubur, peniaga kecil dan petani berlaku secara berleluasa walaupun dilaungkan persamaan taraf semasa khutbah-khutbah Jumaat serata Qariah.



Program ini pastinya akan disusuli dengan pembinaan tahap pertama Skima gerakan qariah ini iaitu melalui pembinaan aktivis seramai 5 orang. Teknik nukleus dakwah seperti sunnah Rasulullah ini diharapkan berhasil melalui kesedaran wakil-wakil qariah tadi selepas dimotivasi melalui video penindasan dan kesengsaraan umat Islam serata dunia.

Muhammad Nuruddin Bashah
Ajk Media Jamai’y Perak

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)