Tuesday, August 18, 2009

Pilihanraya kecil, lanjutan ke arah revolusi rakyat

Artikel ini telah disiarkan di dalam Harakah edisi Jumaat, 4-6 Sept 09
Plihanraya kecil di Permatang Pasir dimulakan dengan momentum ribuan penyokong Pakatan Rakyat berkumpul terutamanya ahli PAS dari seluruh negara di hari penamaan calon hari ini. Dengan kerapnya berlaku pilihanraya kecil seluruh negara semenjak perubahan gelombang politik rakyat Mac 2008 lalu, menyebabkan terlalu ramai pihak ingin membuat spekulasi sendiri mengapa dan apa kesannya kepada rakyat, suasana politik atau landskap sikap masyarakat kita.

Saya menyedari ada satu faktor atau satu aspek mengenai hal ini. Pilihanraya kecil yang berlaku ini adalah hikmah daripada Allah SWT yang menciptakan kita semua. Ia adalah suatu anugerah untuk kita menggerakkan revolusi rakyat di negara ini melalui pelbagai aspek yang melibatkan aspek paradigma, tanggapan/persepsi, kecenderungan dan budaya politik. Hal ini bakal menyumbang saham positif kepada perjuangan menghapuskan kezaliman di bumi Malaysia.

Kebanyakan asbab semua pilihanraya berlaku adalah akibat kematian atau perletakan jawatan oleh YB di kawasan Pakatan Rakyat (PR). Walaupun tanpa wang, PR tetap bersedia bertanding sekaligus mempertahankan kawasan mereka. Jika diimbas sekali lalu mungkin kelihatan PR semakin bongkak dengan kejayaan atau takjub dengan kemenangan domino mereka. Namun begitu, dalam aspek mikro sosial yang lebih mendalam kita dapat melihat juga bagaimana sokongan tehadap PR semakin dahsyat dan marak tanpa sesiapa boleh menghalangnya lagi.

Walaupun PR tiada ruang di media perdana terutamanya media elektronik tajaan kerajaan, namun akibat pesatnya kesedaran politik kesan daripada pilihanraya kecil yang terlalu kerap ini, media alternatif PR semakin efisien dan sihat. Perluasan media baru menggunakan teknologi real player, you tube, blog dan sebagainya memangkin kebangkitan ini.

Sepanjang berkempen, PR berpeluang membuat ceramah umum yang selalunya disekat oleh BN dan alat mereka iaitu polis. Di sinilah peluang PR memanaskan semula isu kezaliman yang dilakukan oleh BN, segala penyelewengan yang berlaku serta medan utama untuk menjawab tomahan murahan ala ‘ad-hoc’ yang BN sediakan. Lihat sahaja isu ‘Derhaka’ dijawab mudah oleh Pakatan Rakyat di Bukit Gantang. Isu pembangunan ditolak lagi di Manek Urai. Kini isu ‘pengkhianat bangsa’ pula akan diwacana hebat secara kritikal di Permatang Pasir.

Pilihanraya kecil juga memainkan peranan melalui khidmat sosial yang amat ampuh. Lihat sahaja di Bukit Gantang baru-baru ini bagaimana NGO-NGO bersatu membantu PAS bertanding. Malah NGO tersebut memaparkan idea serta gagasan juang mereka sendiri di samping berkempen. TERAS, GMP, Women for Women dan Seniman Paksi serta Jamaiy Perak adalah antara NGO yang menghidupkan semangat sosial dan isu masyarakat di Bukit Gantang. Isu PPSMI disebar luas juga melalui kempen NGO bersama Lajnah Perpaduan Nasional di Bukit Gantang. Momentum ini berlarutan sehinggalah penghapusan terus dasar PPSMI baru-baru ini. Inilah ruang kerja politik yang bermanfaat.

Saya jamin, sekiranya PR benar-benar memainkan isu ISA secara konsisten di Permatang Pasir, demostrasi aman sebelum ini akan diteruskan auranya melalui kempen rumah ke rumah. Kuasa pilihanraya kecil bukan boleh dianggap enteng. Jika pilihanraya tidak efektif dalam perubahan dan perombakan sosial, mengapa pula sejak 1950an para ulama’ dan intelektual Melayu memilih pilihanraya sebagai manifestasi simbol sikap serta hasrat mereka? Inilah hikmah pilihanraya.

Tarbiah ahli PAS akan bertambah sepanjang pilihanraya kecil. Doa munajat, solat hajat dan tazkirah berkala akan diadakan di markaz-markaz setiap negeri. Mereka yang datang dari jauh berkorban masa dan wang ringgit untuk menyerah diri ditamrin melalui pilihanraya kecil. Muslimat bertungkus lumus menyebar bahan dan menyedikan makanan sekaligus mentarbiah diri mereka sendiri.


Jangan memandang rendah pilihanraya kecil. Ia adalah lanjutan untuk revolusi rakyat.

Muhammad Nuruddin Bashah
Pegawai Penyelidik dan AJK Lajnah Politik DPP Pusat


1 comment:

Unknown said...

Saya ingat, kali ni kena upgrade sikitlah. Apa kata edar cd pula dari rumah ke rumah?

Biar gempak sikit. Sesiapa yang nak jadi Usman, biayailah projek ini. Masukkan bawah pintu.

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)