Monday, August 24, 2009

Gelombang Kelab Penyokong PAS ke Permatang Pasir

Perjuangan PAS melalui Lajnah Perpaduan Nasional merupakan satu lonjakan amal yang mencapah, holistik dan menepati aspirasi sebenar dakwah Rasulullah.
Sejak dahulu lagi PAS perlu melonjakan lajnah ini. Melalui Kelab Penyokong PAS yang disebarluaskan, hari ini kita boleh melihat sendiri sebuah parti ISLAM, parti agama, memiliki sekuad kempen dari kalangan bukan Islam. Mereka gagah dan berkederat waja untuk menyarung bersama baju PAS/Islam menghayun lamgkah dalam cuaca hujan untuk berkempen di perkempungan Cina di Cross Street Permatang Pasir. Kami juga bersama Kelab Penyokong PAS menjelajah rumah ke rumah di pekan Permatang Pauh.
Bermula seawal 8.00 pagi kami telah berkumpul di Markaz Perak di Permatang Pasir dan kemudiannya bergerak ke Pekan Permatang pauh. Selesai ke sana kami juga membawa sahabat bukan Islma ke Markaz Utama Permnatang Pasir iaitu pejabat Allahyarham YB Hamdan sendiri. Saudara Hamdan Fadel (AJK LPN Perak), Saudara Man Kasut (Penyelaras Kelab Penyokong PAS Perak) Saudara Vincent Lee (Penyelaras Biro keahlian KPP Pusat) dan beberapa pemimpin Kelab Penyokong PAS Pusat, Saudara Shamsul(LPN Negeri Sembilan/ YDP TERAS N.9) telah menjayakan misi ini walaupun hujan lebat dan diuji dengan lapar dan dahaga di bulan Ramadhan.
Di sana berkumpul sifu Lajnah Perpaduan Nasional Pusat iaitu YB DR Mujahid bersama Peguam Hanifa Maidin. Tidak ketinggalan juga saya berjaya merakam gambar Ustaz Idris Ahmad berbincang serius dengan YB Mahfuz.
Hampir 20% kawasan Cina di DUN Permatang Pasir dan kami menjelajah sehampir 99% rumah rumah di sana bersama bekalan maklumat, ramah tamah dan komunikasi hebat Kelab Penyokong di kalangan Cina.
Saya dapat merasakan dakwah sebenar dalam hal ini apabila jelajah kempen ini berjaya membawa akhbar Harakah ke tangan kaum bukan Islam. Bayangkan kandungan Harakah yang penuh dengan aspek Islam dan tazkirah Tuan Guru, ayat Al Quran (terjemahan) dan sebagainya berjaya dihulurkan kepada non Muslim. Inilah realiti dakwah yang saya idamkan sejak dahulu. Atas nama politik dan perjuangan keadilan mereka akhirnya berpeluang menliti aspek Islam dan dapat bergaul rapat dengan orang Islam. Ini juga tarbiah kepada penggerak PAS yang 'fobia' dengan kaum bukan melayu yang terbiasa selesa berdakwah sesama bangsa sahaja.
Abg Man Kasut (Mohd Saad) Taiping tetap hadir dan bersemangat walaupun beliau baru ditimpa musibah rumah dihayun ribut sehingga memusnahkan hadapan dan ruang tamu rumahnya. Tarbiah sebegini bukan dimiliki oleh semua manusia hatta yang mengikuti tamrin-tamrin sekalipun. Tamrin sebenar adalah tamrin secara langsung dari Allah SWT.

Muhammad Nuruddin Bin Bashah

Penolong Setiausaha
Lajnah Perpaduan Nasional Negeri PAS Perak

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)