Tuesday, September 01, 2009

Jalan-jalan LPN ke Gerik

Jumaat lalu, 28 Ogos, saya sekali lagi ke Lubok Merbau untuk menjalani rutin sebagai anggota Lajnah Perpaduan Nasional Negeri Perak, iaitu mesyuarat 'pre-council' bersama YB Zainuddin.

Melihat-lihat pejabat khidmat masyarakat Lubok Merbau yang luarnya rumah papan ala perak, dalamnya pula ala chalet yang serba lengkap mengingatkan saya betapa pejabat ini boleh dimanfaatkan oleh mahasiswa untuk mesyuarat dan bengkel. Serba mudah dan lengkap. Teringat saya, jika masih belajar, mesti tempat macam itu yang saya senaraikan sebagai tempat untuk daurah...

Selepas memberi laporan kepada YB (kami panggil Pak Din ja) mengenai beberapa Kelab Penyokong PAS India yang belum dikenalpasti, kami berbincang kaedah untuk perkukuhkan lagi tenaga kerja sokongan kaum India di beberapa kawasan. Gembira juga saya mendengar berita bahawa Pasir Panjang, DUN yang diwakili oleh MB Ir Nizar juga memiliki Kelab Penyokong PAS India.

Secara melawak saya bertanya kepada Abg Man Kasut mengapa golongan kaum bukan Islam dalam KPP memilih PAS dan bukannya DAP atau PKR kerana dalam parti tersebut mereka memiliki kuasa, suara dan pangkat. Malah ruang politik mereka luas. Abg Man jawab...itulah HIDAYAH Din oi...

Ya, mereka suka dengan organisasi PAS yang bekerja tanpa upah, tiada pengkhianatan dalam PAS malah mereka suka ditadbir secara Islam...siapa kata sistem Islam tidak memikat hati kaum bukan Islam? Bank Hong Leong adalah antara bank bukan Islam pertama yang menjalankan sistem ekonomi Islam...

Saya dan Abg Man terus ke Gerik! Rupanya ada majlis berbuka puasa PAS Kawasan Gerik yang diadakan di masjid daerah! Kami terbayangkan bubur kanji Gerik dan nasi ulam Ulu Perak....memang sedap...

Abg Man bukan saja-saja nak pi makan...

Dia ada misi walaupun selalu melawak saja kerjanya...

Beliau ingin kukuhkan Kelab Penyokong Pas di Pengkalan Hulu dan Gerik. Kami berjumpa anggota LPN Gerik dan calon parlimen Gerik.

Maksudnya kerja Abg Man ni tidak rasmi selalunya. Sambil melawak, berjalan pusing Perak sambil mengukuhkan sistem jamaah secara tidak langsung. Saya belajar banyak daripada beliau.
Abg Nazri sibuk sikit sebab banyak perlu tumpu isu Bernas di Kuala Lumpur. Beliau sekarang ayam tambatan Cikgu Azmi. Saya pun dak tawar diri menjadi pembantu Cikgu Azmi....tapi dengan kaedah saya sendiri yang kadang-kaedah orang lain tidak mampu lakukan....

Muhammad Nuruddin Bashah
Penolong SU LPN Perak

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)