Sunday, September 06, 2009

Akhlak dengan kaum bukan Islam.

Akhlak dengan kaum bukan Islam.

Banyak kali Uncle Kandasamy mengucapkan terima kasih kepada saya kerna melayan beliau dengan baik semasa majlis berbuka puasa Presiden PAS bersama rakyat Gugusan Manjoi Perak.

Beliau yang datang ke Ipoh dari Selama adalah untuk menjayakan Mesyuarat Perlantikan Jawatankuasa Kelab Penyokong PAS India Negeri Perak.

Kata beliau kepada saya, walaupun orang PAS berpuasa, sedang membuka puasa, masih sudi melayan mereka (seramai 6-7 orang) untuk makan bersama. Sudah lah lauknya melimpah kata beliau. Banyak kali beliau mengulang-ulang ayat itu amalah diceritakan pula perasaan beliau kepada rakan-rakannya berbangsa India yang lain.

Sebenarnya saya dan Abg Man Kasut cuak juga apabila kami sampai ke Manjoi serentak dengan azan maghrib. Bukan apa, kami cua kerana hidangan dalam polistrene itu adalah gulai daging! Hindhu mana makan lembu. UMNO sahaja hina kepercayaan mereka. Adakah kami Lajnah Perpaduan Nasional akan menghina mereka juga?

Mujur tiba-tiba semasa kami makan berbuka (gang India minum sirap dahulu), datang sekumpulan muslimat membawa hidangan udang dan ayam. Cukup banyak diberikan kepada gang India tadi dan kami (saya dan abg Man ) pun ‘fire’ lagi sekali!

Sambil makan Kandasamy berkata,

‘banyak-banyak terima kasih ya macha…lapar pun korang layan kami…lagi bagi makan ayam tau kami tak makan daging….kami pun tak cakap mau datang sini….mau layan ramai orang pun layan kami lagi’

Saya kata, memang Islam wajib layan tetamu bukan Islam sebegitu…..kami bawa Uncle untuk lihat bagaimana orang Islam berbuka, solat ramai-ramai….

Dakwah perlu langkah…..langkah merapatkan sosio bukan Islam dengan sosio Islam, bukan menghumban jauh dari dunia mereka…

Kelmarin kira sibuk jugak saya, datang dari Pulau Pinang terus bermesyuarat untuk bengkel strategik Setiausaha setiap lajnah peringkat Perak. Lepas selesai plan strategik, bermesyuarat pula dengan kaum Cina untuk Program Kuih Bulan dan Pesta tanglong ‘Kong Ming’ anjuran PAS.

Gang Cina aktif, tak banyak cakap. Mereka hendak ada program, jalan kerja dan PAS dapat hubungkan Cina dengan PAS itu sahaja.

Saya berkata kepada Abg Man, alangka indahnya perkara ini terjadi di Pulau Pinang…..baru bukan melayu kenal PAS….

Bagi saya hijrah ke Perak ada makna…ada ruang….ada didikan baru…

Muhammad Nuruddin Bashah

Penolong Setiausaha

Lajnah Perpaduan Nasional PAS Perak

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)