Sunday, August 09, 2009

UMNO tidak layak bergelar pembela Islam

Artikel ini telah disiarkan di dalam akhbar Harakah edisi Jumaat (14-16 Ogos 2009)
UMNO tidak layak bergelar pembela Islam

Rentetan kenyataan kasar YB Jeff Oi terhadap Haji razali ahli majlis Perbandaran Pulau Pinang, Pemuda Umno pula mencabar Pemuda PAS yang selama ini ini mendakwa mereka memperjuangkan Islam supaya sama-sama menyertai pergerakan itu mengutuk penghinaan terhadap agama Islam oleh pihak-pihak tertentu dalam ceramah perdana yang akan diadakan di Shah Alam pada 14 Ogos.

Ketuanya Khairy Jamaluddin berkata UMNO ingin melihat sejauh mana pendirian dan keberanian Pemuda PAS dalam mengutuk sikap lantang pihak tertentu termasuk rakan sekutu mereka DAP yang semakin berani menghina agama Islam kata mereka (sumber Bernama 7 Ogos 2009).
"Kita rela untuk sama-sama (PAS) pada hari Jumaat akan datang, tetapi terpulang kepada PAS .. sama ada mereka merasa hendak bangkit, hendak bersuara ataupun dihina oleh pihak berkenaan," kata Khairi ala pendekar membela Islam.
Sedarkah beliau, beliau bercakap atas pentas UMNO? Tulisan ini bukan berhujah secara ‘fallacy’, tetapi mengenal hakikat sebenar yang cuba ditampilkan dalam mengerti kalimah ‘membela Islam’.

UMNO bukan sebuah litar perjuangan yang berjuang untuk Islam. Jika benar, mengapa Tuan guru dan para ulama’ keluar daripada UMNO dan menubuhkan Persatuan Ulama’ Setanah Melayu pada 1951? Mengapa antara penasihat agama UMNO keluar menubuhkan PAS yang dianggap Khairi tidak cakna dengan isu penghinaan Islam. Di mana pemuda UMNO turun ke Palestin, Afghanistan, Uyghur untuk membantu masyarakat Islam di sana yang dihina, dicabul hak mereka, dibunuh. Mereka boleh sahaja turun ke sana membela Islam atas nama kerajaan, atas nama parti utama kerajaan dan pastinya kerajaan wajib member wang kepada mereka.

Suatu ketika dahulu, ada manusia yang berani mempertikai malah meminta Majlis Raja-raja membuang nama Islam pada nama pertubuhan Islam di Malaysia. Khairi perlu sedar, bukan PAS sahaja menggunakan nama Islam tetapi juga NGO seperti ABIM dan sebagainya. Walaupun mungkin JIM tidak menggunakan kalimah Islam, sebaliknya ‘islah’, namun domino daripada tindakan menghapus nama Islam akan member genctan dan kemerosotan kepada agenda dakwah gerakan Islam seperti JIM. JIM tidak terkecuali.
Siapa pula yang menghina hukum hudud, menyekat hukum hudud di Kelantan dan Terengganu, memperlekeh mahkamah Syariah melalui memorandum kepada Pak Lah juga melobatkan sekutu UMNO.
Perbuatan Jeff Oi mengkin perbuatan peribadi seorang non muslim yang kemudiaannya ditegur oleh pemimpinnya dan kembali menarik kenyataan beliau. Malah beliau adalah golongan bukan Islam yang mungkin terjebak dengan idea islamophobia.
Saya tidak menyokong langsung tindakan Jeff malah tindakan tersebut merugikan perjuangan menghapus korupsi di Pulau Pinang serta merencatkan agenda perpaduan dan keadilan rakyat di sana. Kenyataan beliau terhadap Haji Razali akan menimbulkan bibit ketidakpercayaan masyarakat melayu Islam terhadap pentadbiran DAP. Namun sekurangnya Jeff hanya mengeluarkan kenyataan berbaur prejudis kepada umat Islam yang dikatakan ekstrim dengan optimisme sistem syariah Islam. Beliau mengeluar kenyataan yang mencerminkan Islamofobia di kalangan bukan Islam. Hal ini adalah simptom negetif yang melanda serata dunia akibat sekularisasi dan agenda ‘counterterrorist’ tajaan Bush suatu ketika dahulu. Sekurangnya beliau adalah Cina bukan Melayu seperti UMNO.
YB Jeff Ooi, Ahli Parlimen Jelutong (DAP) membuat kenyataan didalam akhbar 'The Sunday STAR' bertarikh 2 Ogos 2009 mukasurat N.12. Didalam kenyataannya, YB Ooi melemparkan kritikan hebat kepada Sdr. Mohd. Razali bin Abdullah, Ahli Majlis Kerajaan Tempatan Pulau Pinang daripada PKR.YB Ooi menuduh Sdr. Mohd. Razali sebagai "Muslim extremist" kerana menjadi ahli Jemaah Islah Malaysia (JIM) yang mempunyai misi "to develop Malaysia into a country which fully adopted Syariah law by 2020" (membentuk Malaysia sebagai negara yang menerima pakai undang-undang Syariah sepenuhnya menjelang tahun 2020). YB Ooi mendesak "the council should not allow "a religious extremist" in its administration" (pihak majlis tidak sepatutnya membenarkan seorang ekstremis agama (Islam) didalam pentadbirannya)
JIM Pulau Pinang serta FORUM (Forum Gabungan NGO Islam Pulau Pinang) telah menghantar bantahan terhadap beliau malah beliau telah menarik kembali kenyataan media beliau. YB Zulkifli Nordin juga ada membuat kenyataan akhbar membantah kenyataan beliau.
Pemuda UMNO teringin menjadi pahlawan dalam isu ini kerana mereka hanya berani menghentam ‘musuh Islam’ di kalangan bukan Islam. Mereka tidak sedar dasar mereka sendiri telah banyak mengecewakan para alim ulama’ kita sejak sebeleum merdeka hingga kini. Khairi mendokong parti yang jelas menghina hudud iaitu hukum Islam secara langsung. Khairi berada dalam parti orang melayu yang dikaitkan dengan Artikel 160 iaitu melayu adalah Islam. Sebagai Islam, mereka bukan sekadar memusuhi bukan Islam yang fobia dengan Islam, tetapi perlu menegur pemimpin-pemimpin mereka yang menghina Islam, raja melayu dan institusi syariah di Malaysia. Malah persidangan UMNO meletakkan naskhah Al Quran di atas meja dalam masa yang sama pesertanya tidak menutup aurat. Ini juga adalah penghinaan terhadap Islam.

Jika benar membela Islam, silalah bantu Pemuda PAS mengubah Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 agar ia memberi ruang luas untuk hukum Hudud dijalankan di Kelantan. Jangan hanya menangguk di air yang keruh.

Muhammad Nuruddin Bashah
Pegawai Penyelidik dan AJK Lajnah Politik DPPP

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)