Tuesday, October 29, 2013

Tangkap Rasuah RM 50- SPRM Masih Gagal Baiki Indeks Korupsi Malaysia



Tangkap Rasuah RM 50- SPRM Masih Gagal Baiki Indeks Korupsi Malaysia

Hebat! Mungkin itu antara kalimah yang bermain dibibir pembaca Kosmo hari ini apada akhbar itu menyiarkan berita tangkapan kes rasuah melibatkan nilai RM 50!

Kecil atau tidak nilaian rasuah itu, tindakan  lelaki Singapura yang didakwa cuba merasuah RM50 kepada anggota polis menyebabkan beliau  diberkas ketika diperiksa dalam satu sekatan di Jalan Persekutuan Johor Bahru-Mersing dekat Hutan Lipur Panti, Kota Tinggi kelmarin dan beliau bakal menghadapi hukuman penjara 20 tahun. 

Lelaki malang itu sebenarnya menjadi malang apabila percubaan rasuahnya terkantoi (terbotol atau terkanjai) kerana operasi sekatan jalan raya berkenaan turut  disertai anggota dan pegawai dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurut Seksyen 17(b) Akta SPRM 2009 beliau boleh menerima hukuman 20 tahun penjara dengan denda sebanyak RM 10000 atau lima kali ganda suapan atau mana yang lebih tinggi.

Ya, melihat kepada kerajinan dan kegigihan SPRM dan polis Indeks Rasuah tidak sepatutnya hanya naik ke tangga 54 berbanding tangga 60 tahun lepas. Sepatutnya daripada 176 buah negara malaysia layak menduduki tangga ke 20 berbanding hanya naik 6 tangga. Dalam Indeks Korupsi 2012, Malaysia masih jauh ketinggalan berbanding Brunei dan Singapura. 

Rujukan penulis melalui Laporan Asia-Pacific Fraud Survey Report Series 2013, menunjukkan di Malaysia 39% responden mengatakan rasuah dan amalan rasuah berlaku secara meluas di negara ini.

Malaysia telah disenaraikan sebagai salah satu daripada negara-negara yang paling korup dan disenaraikan sebagai sebuah negara yang paling mungkin untuk mengambil jalan pintas untuk mencapai sasaran apabila keadaan ekonomi yang sukar. Hal ini jelas menunjukkan  bahawa Unit Pengurusan Prestasi kerajaan (Pemandu) telah gagal dalam peranannya. 

Kini Malaysia, bersama-sama dengan China, mempunyai tahap tertinggi rasuah di rantau Asia Pasifik.

Apa masalah dalam Indeks rasuah di Malaysia?

Rata-rata rakyat celik boleh menjawab persoalan ini iaitu kerajinan dan kemampuan SPRM hanya dalam kes-kes minor, kes tidak berprofil tinggi malah kes yang tidak melibatkan mudarat besar seperti rasuah yang melibatkan penyelewengan para pemimpin atasan. SPRM hanya bersilat di kalangan rakyat lemah, yang rasuahnya juga haram dan jijik tetapi kurang kesan dahsyat berbanding kes-kes jerung  PKFZ misalnya.


Bukti kegagalan SPRM membantu mengubah Indeks Korupsi Malaysia telah dibongkar oleh Tun Mahathir sendiri selepas Pemilihan UMNO 2013 lalu. Kata mantan Perdana Menteri yitu adalah berkenaan politik wang memainkan peranan dalam memastikan seseorang calon yang tidak layak memenangi jawatan dalam pemilihan Umno. Malah kata beliau yang bersedih atas kekalahan anaknya merebut kerusi naib Presiden UMNO, adalah rasuah masih belum dapat dihapuskan dalam pemilihan Umno dan wang masih terus diberikan.

Bagaimana satu badan seperti SPRM tidak memberi fokus kepada parti politik utama yang memegang negara berbanding hanya menangkap ikan-ikan bilis sahaja. Adakah tindakan itu mampu mengubah persepsi dunia terhadap kadar penipuan dan rasuah Malaysia?

Laporan -laporan seperti CPI, Global Corruption Barometer mahupun laporan Asia-Pacific Fraud Survey sebenarnya sejajar dengan initipati hasil pendedahan Laporan Ketua Audit Negara saban tahun. Membeli barangan dan menuntut bayaran dengan harga berlipat ganda, menyeleweng dana projek, projek terbengkalai, menukar misi projek adalah antara korupsi biasa penjawat awam agensi dan  kementerian di Malaysia.

Jika kita meneliti Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, kesalahan rasuah bukan kerana meminta atau menerima suapan semata-mata. Malahan korupsi seumpama mengemukakan tuntutan palsu juga suatu kesalahan yang amat serius mengikut . Banyak pihak tidak sedar bahawa membuat tuntutan lebih masa atau perbatuan atau pembelian yang berlebihan atau yang sebenarnya tidak wujud juga kesalahan rasuah.

Jadi laporan Ketua Audit Negara 2012 tersebut adalah sepatutnya meringankan kerja SPRM, mereka hanya perlu bertindak kerana teah ada pihak menyiasat bagi pihak mereka. Malang apabila SPRM hanya mampu menyebut bahawa jika tiada laporan kepada mereka, mereka tidak akan siasat. Perlu laporan apa lagi? Setakat ini SPRM hanya memberi komitmen 15 kes akan disiasat. 

Tahun lalu Bagi Laporan Ketua Audit Negara 2011, hanya sebanyak dua kes telah dibawa ke mahkamah yang menyaksikan  lima orang pegawai kerajaan telah dikenakan tindakan tatatertib. Kementerian diketuai oleh siapa? Tiada tindakan tatatertib atau hukuman sebaliknya menteri korup diraikan dan dipilih sebagai pemim[in UMNO sekali lagi tahun ini. 



Harapan rakyat pasti berkecai jika hasil kes profil tinggi berakhir seperti kes PKFZ. Berlainan pula dengan kes melibatkan negeri Pakatan Rakyat. Suspek yang belum bersalah disiasat hingga maut!

Hal ini lebih buruk dengan pendedahan di Parlimen bahawa SPRM masih gagal menyelesaikan kira-kira 99.3 peratus kes rasuah walaupun menerima peruntukan hampir RM1 bilion, sejak tahun 2009.

Sekadar bergembira dengan berita rasuah RM 50 yang bakal membawa hukuman penjara 20 tahun itu, tidak cukup untuk SPRM membantu baiki imej Malaysia yang kian tercalar  ditambahi dengan pendedahan Tun Mahathir.

Muhammad Nuruddin Bashah
AJK DPPK Gopeng

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)