Thursday, November 14, 2013

Parlimen: PR Bantah bazir RM 1.6 juta, BN koyak kertas Usul






14 Nov 2013 

Mungkin boleh dikatakan hari ini adalah hari mengoyak kertas di parlimen Malaysia. Dikhabarkan pagi tadi mengoyakkan kertas usul berhubung penggantungan Ahli Parlimen Padang Serai N Surendran selama enam bulan daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat kerana dikatakan menghina Dewan dan Speaker.

Pada waktu petang semasa membahas usul yang dibawa oleh YB Hajjah Fuziah Salleh (AP Kuantan) wakil rakyat BN berang dan membuat ribut seperti yang terakam dalam video di atas kerana usul itu menemplak bajet kerajaan untuk 5 penasihat koruptor BN untuk menjadi penasihat kerajaan dalam bidang tertentu.

Mereka antaranya adalah Dato' Seri Noh Omar yang dilantik penasihat  PM untuk menangani  kerajaan Selangor sedangkan Selangor telah ada MB. Tindakan ni seolah tindakan strategi jentera UMNO menawan Selangor dan mengapa bajet negara di bawah Jabatan Perdana Menteri dikeluarkan untuk membayar elaun beliau?.

UMNO juga terlalu cintakan koruptor wanita bernama Dato' Seri Shahrizat Abd Jalil yang dilantik sebagai penasihat hal ehwal wanita sedangkan Menteri Hal Ehwal Wanita telah ada. 

Tan Sri Rais Yatim pula diamanahkan sebagai penasihat Budaya? Ia melucukan kerana menteri seolah-olah telah menjadi dungu sehingga memerlukan mantan menteri dibayar elaun untuk mentusyenkan Menteri baru!

Bagi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat, bajet sebanyak RM 1.6 juta untuk membayar elaun 5 orang insan yang ada rekos korupsi ini adalah suatu pembaziran, berniat nepotisme, berunsur percaturan politik serta menyeleweng wang rakyat.

Antara Ahli Parlimen yang dihalang berucap walaupun pada awalnya dibenarkan adalah AP temerloh YB Nasrudin Tantawi. Akhirnya AP Pakatan keluar Dewan Beramai-ramai. BN pula galak menjerit dan mengoyak kertas usul. 

Sekian Hikayat Perjuangan Membawa usul Menyelamatkan Wang rakyat di Malaysia!

Muhammad Nuruddin Bashah

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)