Bukan anggota PERKASA

Bukan anggota PERKASA

Monday, April 27, 2015

ISU GETAH DAN PENOREH SERTA ISU-ISU BERKAITAN

KAJIAN ISU GETAH DAN PENOREH SERTA ISU-ISU BERKAITAN1
Muhammad Nuruddin Bashah
Unit R&D Lajnah Penerangan DPPM

Latar belakang Getah di Malaysia

  1. Bergantung harga dunia, sangat bergantung harga minyak..sekarang minyak down jadi getah selalunya naik
  2. Saingan getah asli - getah sintetik
    1. Pada tahun 2010 pengeluaran getah tiruan (synthetic rubber) dunia adalah lebih banyak iaitu 23,247,000 metrik tan (58%) berbanding dengan pengeluaran getah asli sebanyak 2,360,000 metrik tan (42%) daripada jumlah pengeluaran getah dunia.
    2. Penggunaan getah tiruan juga lebih banyak berbannding dengan penggunaan getah asli.
    3. Malaysia pernah tangga 1 dunia, sekarang no 5.

Penanaman yang semakin merosot

  1. Penanaman pokok getah di Malaysia telah menurun dari seluas 1.543 juta hektar pada tahun 1998 kepada seluas 1.271 juta hektar pada tahun 2005 dan cuma seluas 1.021 hektar pada tahun 2010.
  2. Luas penanaman getah pada 2010 adalah 1,021,000 hektar dimana seluas 61,000 hektar (6%) berbanding dengan penanaman getah secara perladangan / Estet seluas 960,400 hektar.
  3. Keluasan penanaman getah di sebabkan oleh beberapa faktor
    1. seperti petani lebih minat tanam kelapa sawit,
    2. harga getah tidak menentu dan rendah terlalu lama,
    3. kekurangan penoreh getah,
    4. masa yang lama untuk menunggu pokok getah untuk ditoreh,
    5. Tanah kebun diubah syarat kepada tanaman lain
    6. Tawaran pembelian kayu getah yang aktif oleh kilang perabot.

  1. Pengeluaran getah asli di Malaysia juga mengalami 'trend' yang menurun semenjak tahun 1998 iaitu sebanyak 885,697 mt kepad cuma 259,862 mt pada tahun 2010 iaitu pengurangan sebanyak 71% dalam tempoh 12 tahun.
  2. Pada tahun 2010 daripada 259,862 mt getah di keluarkan sebanyak 231,659 adalah getah keping (dry rubber) dan sebanyak 28,203 mt adalah dalam bentuk susu getah cair.
  3. Walau pun Malaysia meupakan 'nett producers' bagi produk getah tetapi laporan ststistik menyatakan Malaysia masih mengimpot getah seperti barangan industri sebanyak RM 1,576,650, pada tahun 2010 (kebanyakkan untuk kegunaan industri).

Pihak terbabit
  1. Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (MPIC)
  2. Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW)
  3. Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Antarabangsa ( MITI) - kawal selia perdagangan antarabangsa termasuk komoditi getah.
  4. FELDA - Dibawah Jabatan Perdana Menteri (JPM)
  5. Agensi-agensi di bawah Kementerian:
    1. Lembaga Getah Malaysia (LGM) di bawah MPIC - ditubuhkan pada 1 Januari 1998, hasil gabungan Institut Penyelidikan Getah Malaysia (RRIM), Lembaga Penyelidikan dan Kemajuan Getah Malaysia (MRRDB) dan Lembaga Pasaran Getah Malaysia (MRELB) untuk meneruskan usaha memajukan serta membangunkan industri getah. Bertanggungjawab menggubal dasar dan pembangunan Industri. Pengerusi: Dato Wira Hj Ahmad bin Hamzah Ahli Parlimen BN Jasin, Melaka.
    2. RISDA di bawah KKLW- Pembimbing pekebun kecil, pembangunan penyelidikan dan tanam semula getah. Sebelum ini Pengerusinya oleh Tan Sri Rahim Thambi Chik, kini dipangku oleh Ketua Pengarah.
    3. FELCRA Bhd (Di bawah KKLW)- Entiti perniagaan untuk penyatuan tanah, meningkatkan penyertaan, membangunkan ekonomi dan meningkatkan pendapatan pekebun kecil.
    4. Mardec- Agensi Pemasaran getah (telah dijual kepada pihak swasta/Syed Mokhtar)

  1. Secara umum struktur pengurusan GETAH Malaysia tersusun, hebat dan kelihatan efisyen. Tetapi mengapa penoreh masih terus melarat manakala pihak yang terlibat sebagai sektor sokongan Getah pula yang kaya raya.

  1. Siapa yang terlibat dalam industri getah kecil-kecilan?
    1. Jumlah ketua keluarga pekebun kecil - 590,000 orang (U. Malaysia 29 Dis 2013) (3.1 orang isi rumah x 590,000 = 1,829,000 orang.
    2. Jumlah keluasan tanah pekebun kecil hetah 900,000 hektar
    3. Jumlah pekebun kecil mengikut kaum: Melayu 77% Cina 20% India 1% Org Asli 0.4 % Lain2 0.9%


Isu Cukai SES

  1. Kerajaan ambil 14 sen /kg getah cukai SES (4 sen RND, 10 sen bagi pada RISDA)
  2. Ada kebun ada bergeran ada kebun tiada hak milik (tiada geran)
  3. Cukai 14 sen kerajaan ambil daripada semua yang bergeran tak bergeran akan tetapi dalam hal bantuan hanya diberi kepada yang bergeran sahaja.
  4. Bajet Kerajaan Persekutuan 2014 kepada RISDA - 800 juta (Lapan Ratus Juta) - selain cukai SES , RISDA juga ada peruntukan pusat.
  5. Setiap kilogram getah yang dijual di pasaran, 0.14 sen dipotong sebagai cukai ses. 10 sen kepada RISDA sebagai kumpulan wang untuk tanaman semula selepas 25 tahun, 4 sen dibayar kepada LGM untuk penyelidikan.

  1. Selepas 25 tahun, ses terkumpul dari setiap kilogram keluaran getah akan dipulangkan kepada pekebun kecil mengikut saiz tanah kebun sebanyak RM9,230 sehektar - dibayar dalam bentuk baja, benih dan bayaran kemajuan selama tempoh lima tahun.

  1. Isunya berapakah jumlah cukai ses terkumpul selama 25 tahun daripada sehektar kebun getah yang diambil daripada pekebun kecil?

  1. Berapakah pula keuntungan pihak RISDA dalam perniagaan membekal baja, benih dan lain-lain kepada pekebun kecil? (Peranan MP untuk tanya Kementerian terlibat dalam Parlimen)

Contoh pengiraan SES terkumpul (anggaran)
  • Misalannya sehektar sehari penoroh dapat 50kg
  • Cukai SES = 0.14 x 50kg sehari x 20 hari sebulan x 12 bulan x 15 tahun usia pokok.yg boleh ditoreh .
  • Kerajaan.akan dapat.RM 25200 dari penoreh ( ada percent untuk RND dan untuk Agensi seperti RISDA)
  • Bantuan sehektar sekitar = RM 9230/hektar diberi dalam tempoh 5 tahun.
  • Ada banyak lebihan wang SES dan ditambah dengan peruntukan penanaman semula oleh kerajaan Persekutuan lagi. RISDA ada banyak lebihan wang.

Isu harga Lantai

  1. Getah ada dua harga :
    1. harga fizikal getah SMR20
    2. Harga getah beku mangkuk

  1. Pada 2011- Harga getah beku di ladang yang mencecah RM7.30 sekilogram (kg) dan berlegar sekitar RM7 antara bulan berkenaan hingga Oktober 2011, - merudum sejak November 2011 sehingga mencecah RM2 sekilogram sekarang 20152.
  2. 20 Feb 2014 - demostrasi penoreh bersama Pemuda PAS Malaysia di Pekan Naka Padang Terap3.

  1. Ketika itu harga sekilo skrap - RM 2.60. Dan pendapatan ketika itu penoreh sekitar RM 300-400 (bawah garis kemiskinan)

  1. Semasa kerta sini ditaip harga getah sekitar RM 2 hingga RM 1.50.

  1. Bila desak kerajaan dalam Demostrasi Getah 2.0, kerajaan terpaksa bagi RM 500 kepada yang bergeran sahaja. Itupun masih ada yang belum dapat duit.

  1. Ramai penoreh -makan telur dan nasi sahaja. Penjual nasi lemak hanya mampu jual 20 bungkus sahja.

  1. Kerajaan umum bila harga turun lebih 1.60 ke bawah, kerajaan akan bagi 30 sen subsidi.

  1. 18 Oktober 2014 Utusan Malaysia - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup yang memberitahu, tambahan subsidi tersebut telah diluluskan oleh Kabinet4.

  1. Perlu desak harga lantai sekurangnya RM 3.50. Sebab harga JARANG melepasi bawah harga RM 1.75 jadi subsidi 30 sen jarang diperolehi.

  1. Ketika Bajet 2015 - Persatuan Pengusaha dan Penoreh Getah (Pergetah) Kedah cadang agar Perdana Menteri buat mekanisme terbaik membantu penoreh pada pembentangan bajet, mewujudkan subsidi harga getah seperti harga diesel/petrol/gula dalam memulihkan harga getah yang semakin merudum5.

  1. Golongan penoreh harap penyelesaian jangka panjang untuk stabilkan harga getah di pasaran, bukan saguhati yang hanya boleh meringankan beban dalam tempoh singkat. (one off payment seperti BRIM)

  1. Pengurangan subsidi petrol/diesel baru-baru ini boleh disalurkan kepada dana untuk menstabilkan harga komoditi getah, agar kembali pada paras selesa, sekurang-kurangnya RM3.50-RM4.50/kg (harga lantai).
  2. Tahun 2014 - 500 penoreh getah di Kampung Lanai, Baling, mendakwa hanya mampu memperoleh pendapatan sekitar RM100 hingga RM200 sebulan berikutan penurunan harga getah sekerap. Difahamkan, harga getah di kampung Lanai dijual antara RM1.70 hingga RM1.80 setiap kilogram (kg), berbanding sebelum ini, antara RM2 ke atas.
  3. Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Douglas Uggah Embas ketika menjawab soalan tambahan dari Ahli Parlimen Temerloh Nasrudin Hassan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat 9 Okt 2014.Kerajaan sukar menentukan harga lantai yang dibimbangi akan mendatangkan banyak masalah lain seperti yang berlaku di Thailand selepas membuat penetapan harga lantai padi6.

Isu penoreh tanpa geran dan penoreh dengan geran

  1. Kerugian penoreh tanpa geran - cukai SES dikutip tetapi subsidi 30 sen tidak akan diberi.
  2. RM 500 bantuan juga tidak diberi.

Isu insentif RM 500 tidak selesai

  1. Menurut laporan Dialog Pemuda PAS Kedah bersama rakyat Kg Bagan 27 Feb 2015;

  1. Masalah insentif getah yg RM 500 yg kerajaan terpaksa bagi akibat Demo Baling 2.0. tetapi tidak semua dapat.

  1. Menurut Ketua Pengarah RISDA, Datuk Wan Mohamad Zuki Mohamad, 320,000 pekebun kecil dapat RM5007.
  2. RISDA memperuntukkan RM160 juta bagi tujuan itu yang akan diagihkan kepada peserta.
  3. Peserta mestilah warga negara Malaysia serta mempunyai tanah seluas 2.5 hektar dan ke bawah.
  4. ika ada peserta yang layak tapi nama mereka tiada dalam senarai, mereka boleh mengemukakan rayuan.
  5. RISDA turut menubuhkan satu jawatankuasa khas yang dipengerusikan beliau sendiri dan bermesyuarat setiap hari untuk memastikan kelancaran pembayaran bantuan itu.

Isu Insentif Pengeluaran Getah (subsidi-bantuan)

  1. Penoreh perlu daftar permit Autoriti Transaksi Getah (PAT-G)8

  1. 130,000 pekebun kecil getah telah berdaftar dengan Lembaga Getah Malaysia (LGM)

  1. LGM ingin pastikan semua pekebun kecil kira-kira 300,000 orang mendaftar untuk mendapatkan kad PAT-G yang dikeluarkan percuma.
  2. Peruntukan RM100 juta diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Bajet 2015 - TUJUAN - mengurangkan beban ekonomi pekebun kecil dengan meningkatkan pendapatan mereka berikutan turun naik harga getah.
  3. Program IPG akan digerakkan apabila harga fizikal getah SMR20 mencecah RM4.60 sekilogram dan harga getah beku mangkuk berharga RM1.75 sekilogram dan ke bawah. Pelaksanaan program itu adalah melalui penyediaan insentif pada bulan semasa berdasarkan harga purata FOB SMR 20 bulan sebelumnya. (masalahnya jarang harga jatuh ke bawah RM 1.75)
  4. Insentif itu melibatkan 30 sen sekilogram getah beku mangkuk dengan 50 peratus isi getah kering (DRC), maksimum 90 sen bagi setiap paun susu getah berdasarkan peratusan DRC dan maksimum 60 sen setiap kilogram getah kepingan belum diasap berasaskan DRC. (masalahnya DRC juga dimanipulasi)



Cara mengira harga getah kepada pengilang

  1. Gred malaysia di panggil SMR 20. STANDARD MALAYSIA RUBBER

Harga satu.tan RM 5100 ( sekilo SMR 20 = misalnya hari tertentu RM 510)
Kos proses pengilang = RM 1200 /tan
Cukai SES RM 140
Baki tolah cukai dan kos kilang = Rm 3900
DRC utk pekebun kecil ialah 52% (peratusan ini ikut pengilang tanpa ada kaedah saintifik digunakan)9
RM 3900 x 52 %
Harga tinggal RM 2028 = RM 2.02 sekilogram skrap.

Manipulasi berlaku di :
  • Nilai DRC dimanipulasi oleh peraih.
  • Nilai kos proses pengilang dimanipulasi oleh pengilang (alasan harga minyak naik dll)
  • Kejatuhan harga getah dunia.

Harga sekilo SMR 20= RM 506 = RM 5060/tan





9 panel perdagangan getah temapatan yang beri harga getah kepada LGM




Harga Getah siapa tentukan?

  1. Penoreh dan penanam getah adalah sumber kekayaan negara sebaliknya mereka adalah golongan MISKIN. Pihak pengilang meraih skrap dengan harga murah sebaliknya diperoses dan dijual dengan harga tinggi keluar negara - pendapatan negara meningkat (cukai industri) tetapi penoreh ikat perut.

  1. Harga berubah-rubah di setiap tempat kerana tidak ada sukatan yang tepat dalam dry rubber content (DRC)10

  1. Kerajaan perlu TEGAS selaraskan kaedah saintifik untuk menentukan kadar DRC agar harga getah berbaloi dengan kualiti getah skrap yang dijual penoreh. kandungan kering getah (DRC) masih ditentukan oleh peraih dan pengilang secara andaian tanpa Lembaga Getah Negara (LGM) yang mempunyai kuasa atasnya untuk menggubal dan menguatkuasakan undang-undang kecil berkaitan menyebabkan harga getah amat terdedah kepada manipulasi11.
  2. Jika industri besi lusuh setiap peraih memiliki kaedah saintifik menentukan spesifikasi kimia bahan dalam sesuatu keluli untuk mengelak daripada penipuan, tetapi tida dalam industri getah.
  3. Mesin DRC ciptaan LGM juga tidak digunapakai sedangkan ia diambil dari wang pekebun kecil atas nama Penyelidikan dan Pembangunan. (4 sen cukai SES diberi kepada RnD) - RUJUK LAMPIRAN
  4. Seperti Padi dan gula isu harga hgetah juga dikuasai Taikun, jutawan, koperat kapitalis dan aristokrat industri. - industri ini masih dikuasai beberapa kilang besar seperti Lee Rubber, Fong Keong Rubber dan Sime Tyre walaupun wujudnya RISDA, FELCRA.
  5. Agensi pemasaran yang ditubuhkan kerajaan iaitu MERDEC kini dijual kepada tokoh perniagaan, Dato’ Syed Mokhtar al-Bukhary.
  6. Dasar kerajaan sekarang ialah kos untuk memproses getah mesti ditanggung oleh pengeluar ( pekebun kecil/penoreh). Dasar kerajaan ini mesti diubah, paling tidakpun ditanggung bersama oleh pengeluar, pengilang dan peniaga.

Manual pengurusan harga Getah hari ini

  • LGM terpaksa bergantung kepada Panel Penasihat Harga Mengikut Gred untuk mencadangkan harga getah pelbagai gred12.

  • Panel berkenaan ialah 20 syarikat perdagangan getah tempatan yang membeli getah dan mengeskportnya ke pelbagai negara, terutama China, Jepun dan Eropah. (kapitalis, aristokrat getah seperti Lee Rubber dll)

  • Kira-kira 20 anggota panel berkenaan dihubungi pegawai LGM pada setiap jam 8 pagi dan 5 petang untuk mendapatkan harga getah yang dibeli mereka daripada kilang pemprosesan getah dan harga dieksport. Dengan mengambil purata harga diberikan panel berkenaan, LGM mencadangkan harga harian getah (getah beku )



  • Namun, kaedah berkenaan didakwa oleh PKPKM sebagai tidak telus kerana ahli panel terbabit tidak pernah menyerahkan dokumen harga sebenar perdagangan pembelian dan pengeksportan getah kepada LGM untuk diteliti bagi menentukan kesahihan urus niaga mereka.

  • LGM tiada kuasa untuk meminta panel terbabit menyerahkan kontrak sebenar pembelian dan pengeksportan getah, sekali gus membolehkan LGM menetapkan harga harian getah.

  • LGM gagal minta pengilang beri kontrak sebenar yang mencerminkan keadaan sebenar dalam pasaran.

  • Secara logik memang syarikat besar perdangan getah berusaha membeli bahan mentah semurah mungkin.

  • Penentuan harga getah SMR20 adalah mengikut harga yang ditawarkan oleh 11 syarikat berikut 13:

  1. SMR 201. Centrotrade Commodities Malaysia Sdn Bhd
  2. Felda Rubber Industries Sdn Bhd
  3. Hock Hin (Muar) Rubber Co Sdn Bhd
  4. Kian Lee SMR Factory Sdn Bhd
  5. Kuala Pilah Rubber Factory Sdn Bhd
  6. Lee Rubber (Selangor) Sdn Bhd
  7. Mardec Processing Sdn Bhd
  8. R1 International Malaysia Sdn Bhd
  9. Seng Hin Rubber (M) Sdn Bhd
  10. Teh Ah Yau SMR Rubber Factory Sdn Bhd
  11. Tiong Huat Rubber Factory Sdn Bhd

  • Pihak Lembaga Getah Malaysia(LGM) hanyalah menentukan purata harga tawaran belian getah daripada 11 syarikat di atas.
  • Purata inilah yang dijadikan harga getah harian SMR20. Pihak LGM sebagai mewakili kerajaan Malaysia tidak mempunyai sebarang kuasa untuk mengesahkan samada harga tawaran yang di berikan oleh syarikat mengikut harga pasaran sebenar ataupun tidak.
  • Sepatutnya LGM diberi kuasa untuk membuat semakkan terhadap dokumen kontrak jualan getah sesebuah syarikat.

Penyelesaian oleh LGM (masih perlu dipantau)
  • LGM baru mencadangkan kepada Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi untuk memperkenalkan Peraturan-Peraturan LGM (Pelesenan dan Permit) 2014. Undang-undang baharu yang diluluskan Pejabat Peguam Negara itu dilancarkan Menterinya, Datuk Seri Douglas Uggah Embas.

  • Undang-undang itu amat penting untuk menetapkan harga getah pelbagai gred, terutama Standard Rubber Malaysia (SMR) 20 yang digunakan dalam pelbagai industri berasaskan getah, terutama pembuatan tayar.


Agensi kerajaan tidak efisyen - kelompok manipolator

  1. Agensi-agensi seperti RISDA, FELCRA dan FELDA akan menggunakan dana terkumpul ini (cukai SES) untuk berniaga semula dengan pekebun kecil melalui kewujudan anak-anak syarikat yang menjalankan aktiviti membekalkan benih, baja, ternakan, pengangkutan, menubuhkan syarikat di sektor pembinaan, lanskap,insuran.

  1. Pegawai dan kakitangan syarikat dan agensi menikmati pelbagai keistimewaan dan dibayar faedah dan gaji tetap bulanan yang tinggi dan bonus sedangkan main actor iaitu penoreh hanya jadi lapisan masyarakat yang kekal dhoif.
  2. Penyelidikan di LGM tidak membantu pekebun kecil, tetapi memberi kelebihan kepada pengeluar besar / estet.
  3. gensi agensi awam/GLC seperti Felcra, Risda dan Felda kalau bergabung dalam industri pengeluaran dan pemrosesan getah, mereka mampu mengatasi Lee Rubber, tetapi memilih untuk menyerah.

Isu produktiviti

Benih baik diseludup?
  1. Klon 2025 keluaran RRIM (Rubber Research Institute of Malaysia @ Institut Penyelidikan Getah Malaysia) merupakan klon yang bermutu tinggi dan menjadi pilihan utama bagi para pekebun-pekebun kecil & pemilik ladang-ladang besar di Malaysia.
  2. Selain daripada klon tersebut, Klon PB350 dan juga klon terbaru RRIM3001 atau lebih dikenali sebagai Klon 1Malaysia juga mendapat permintaan yang amat tinggi dipasaran.
  3. Bagi tahun 2011, harga pasaran bagi klon-klon tersebut adalah sekitar RM3.00 hingga RM6.00 sepokok mengikut spesifikasi dan lokasi. -

Isu prasarana

Isu Tanah Isu 30 Ribu Ekar Tanah Padang Sanai

  1. Satu Demontrasi yang dilakukan oleh penduduk kampung kawasan Sebapin Jalan Padang Sanai yang menagih janji Kerajaan Kedah dan Ahli Parlimen Padang Terap mneyelesaikan tuntutan tanah mereka sepertimana yang disiarkan akhbar Sinar Harian bertarikh 30 September 2011.
  2. Turut bersama demontrasi tersebut ialah Ketua Pemuda Umno Kedah juga merupakan Ketua Pemuda Umno Padang Terap merangkap Setiuasaha Umno Bahagian Padang Terap dan Penyelaras Parlimen Padang Terap iaitu Tn Hj Badrol Hisham.
  3. Hampir 40 tahun cerita ini berlangsung. Bukan cerita baru isu tanah Padang Sanai atau lebih tepat hampir 30 ribu ekar tanah Daerah Padang Terap. Ia bukan hanya melibatkan 80 keluarga saudara saya yang berdemontrasi pada tanggal 28 September 2011yang terpapar di media massa.
  4. Ketika Menteri Besar, Syed Ahmad bin Syed Mahmud Shahabudin dari Umno yang mengetuai Kerajaan Kedah bersetuju untuk memberi peluang kepada syarikat Gula Padang Terap Sdn Bhd (GPT) beroperasi dengan tanaman tebu bermula 1973, pemimpin PAS telah bangun dan memperingatkan penduduk kampung agar jangan percaya dengan janji-janji manis kerajaan yang memerintah pada ketika itu.
  5. Peringatan agar jangan menggadaikan tanah usaha milik kerajaan walaupun diberi pampasan (dengan nilai yang mungkin besar pada ketika itu bagi rakyat yang miskin dan tiada pilihan). Janji pemaju dan kerajaan Barisan Nasional juga projek mega itu akan menawarkan peluang kepada penduduk kampung hingga ke anak cucu dan sepanjang hayat hanya dipercayai segelintir penduduk.
  6. Tanah-tanah tersebut berpindah milik kepada syarikat perladangan swasta dan dijual dengan harga yang sangat murah seperti projek tanah rancangan Felcra Durian Burung dan projek Ladang Gula Padang Terap Berhad. Manakala para pimpinan Umno Padang Terap membuat keuntungan melalui peranan mereka itu.
  7. Mereka yang tidak mengambil pampasan, sebahagiannya menyertai Skim Pekebun Kecil (SPK).
  8. Mereka yang menyertai skim kedua, sebahagiannya sudah mendapat hakmilik tanah tersebut.
  9. Manakala yang mengambil pampasan, kehilangan peluang memiliki tanah.
  10. Antara janji tersebut terang Mahmud ialah penduduk boleh bekerja di ladang dan kilang sehingga tidak mampu untuk bekerja. Sebaliknya apabila tanah dijual kepada korporat yang hanya bertujuan keuntungan, mereka diberhentikan dan digantikan dengan buruh asing.
  11. Penduduk juga diperdaya dengan janji untuk diberi lot ladang tebu selepas 10 tahun selain kebun getah, tanah sawah dan rumah kediaman di Bukit Iboi.

  1. Projek tanaman tebu yang terkenal seluruh negara, mengeluarkan hasil gula yang dikenali "Gula Padang Terap". Projek Mega ini amat dibanggakan oleh Umno.
  2. Tebu di tanam di tanah rata. Manakala kawasan berbukit ditinggalkan. Tidak sesuai dan tebu sukar tumbuh.
  3. Kawasan hutan, sebahagiannya diteroka oleh penduduk kampung dengan tanaman getah. Penduduk hanya tahu, kawasan yang ditanam tebu sahaja milik syarikat. Kawasan bukit tiada pemilik.
  4. Syarikat (yang sudah bertukar pemilik beberapa kali) hanya menggunakan tanah rata. Sehinggalah tanah tersebut sudah tidak ekonomik serta hasil pengeluarannya minimum.
  5. Getah dan kelapa sawit ditanam bagi menggantikan tebu.
  6. Sementara getah dan sawit membesar, keperluan kepada pekerja adalah minimum. Syarikat menanggung kerugian dan pembuangan pekerja tidak dapat dielakkan.
  7. Ratusan pekerja ditawarkan pampasan atau terpaksa berpindah ke anak syarikat yang lain yang jauh di negeri lain sekiranya ingin terus bekerja.
  8. Penduduk mula dengan lebih giat meneroka tanah termasuklah tanah milik syarikat serta milik agensi kerajaan seperti tanah milik Lembaga Getah Malaysia dan Agensi Pembangunan Tanah Persekutuan atau FELCRA. Berbekalkan duit simpanan serta pampasan yang diterima, penduduk meneroka tanpa sedar atau terpaksa mengusaha tanah milikan orang lain.
  9. Syarikat dan agensi kerajaan mula bertindak. Penggunaan saluran perundangan juga berlaku.
  10. Penduduk tersepit. Mereka menggunakan segala yang terdaya bagi menyelamatkan pelaburan.


Tindakan kerajaan - Bajet 2015

  1. Peruntukkan RM100 juta kepada Lembaga Getah Malaysia sebagai mekanisme kawal selia harga di peringkat ladang, Insentif Pengeluaran Getah (IPG)14 ( masalahnya bagi penoreh tanpa geran tiada bantuan diterima)
  2. RM6.4 juta pinjaman mudah sebagai modal pusingan kepada 64 buah komersial pekebun kecil bagi membeli getah terus kepada pekebun kecil getah dan
  3. Peruntukkan RM41 juta untuk insentif tanam semula.
  4. pembukaan tanah di kawasan Luar Bandar seperti Felda, Felcra, Risda, Kesedar dan Ketengah adalah bertujuan menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan. Hampir 2 juta ekar tanah dibuka yang menempatkan 95% orang melayu- (realiti penoreh masih dihimpit kemiskinan.)
  5. Jika penoreh hanya menoreh sahaja - pendapatan tidak melebihi RM1,000 sebulan.
  6. Isu harga lantai - (tidak selesai dan tidak disebut dalam Bajet 2015.)




LAMPIRAN

  1. Pencipta Mesin saintifk DRC.

Intellectual Properties (IP) granted to RRIM - tahun 1995
KAIDA BIN KHALID (RRIM and UNIVERSITI PERTANIAN MALAYSIA)
Apparatus and method for the determination of the dry rubber content of rubber latex.
MY-106441-A; appl. 17.8.90; publ. 30.5.95.

Apparatus for the determination of the dry rubber content of rubber latex, by the detection of reflected microwave signals, includes a meter component (1) and a sensor component (2). The sensor comprises a microwave oscillator (18), a transmitter (5), a receiver (6) and a microwave detector (19). During operation, the sensor is immersed to a predetermined depth in-the sample of rubber latex under analysis. In an alternative embodiment, the sample of rubber latex is held within a container, either fixed or removable, positioned adjacent to the sensor. The apparatus is capable of giving accurate and rapid results, and is sufficiently portable and simple to operate to be suitable for use in the field. A method for determining dry rubber content, involving the use of the aforementioned apparatus, is also described.



1 Kajian untuk kegunaan Dewan Pemuda PAS, tindakan MP dan ADUN.
9 Di pasaran, DRC ditentukan oleh peraih dan pengilang secara andaian mata kasar (assumption).Mesin DRC (tolok pengukur dried rubber content) yang dicipta oleh LGM tidak dikomersilkan a.k.a disimpan

14 Perlu daftar Permit Autoriti Transaksi Getah (PAT-G) dengan LGM dahulu.

PAPAN TANDA

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk
Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)