Sunday, August 24, 2008

Apa Kata Ulama’ Tentang Fitnah Terkini Terhadap DSAI?


Apa Kata Ulama’ Tentang Fitnah Terkini Terhadap DSAI?

“Dalam Islam sesiapun bebas bersumpah untuk membuktikan dirinya benar tetapi bukanlah dengan memegang kitab suci al-Quran kerana ia adalah perbuatan orang Kristian yang memegang kitab mereka ketika bersumpah.”
-Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat,
Mursyidul Am PAS.

“Tidak perlu bersumpah atau bermubahalah kerana ianya tidak menepati undang-undang Islam. Kaedahnya dalam kes ini adalah orang yang menuduh mestilah mengemukakan bukti dalam mahkamah, jika dia gagal mengemukakan bukti, dia boleh dikenakan hukuman hudud.”
-Sohibus Sohamah Dato’ Dr. Harussani Zakaria,
Mufti Kerajaan Negeri Perak.

“Sumpah hanya diterima dalam kes suami isteri atau li’an. Menyuruh tertuduh bersumpah dalam kes membabitkan qazaf adalah menyalahi hukum syarak.”
-Dato’ Hashim Yahya,
Bekas Mufti Wilayah Persekutuan.

“Mendengar Saiful melibatkan memohon kepada Allah melaknatinya beserta keluarga dan keturunannya tanpa menyebutkan berapa lama seolah-olah sampai ke hari kiamat, mana ada sumpah yang meminta Allah melaknati keturunan? Tidak sepatutnya keturunan yang akan mewarisi kita dilaknati Allah bersama atas permintaan kita sedangkan mereka(keluarga) tidak melakukan kesalahan.”
-Dato’ Dr. Haron Din,
Timbalan Mursyidul Am PAS.

“Kita lihat, bagaimana Saiful Bukhari mengangkat sumpah sehari sebelum Anwar dinamakan sebagai calon. Maka tidak syak lagi ia sememangnya bermotifkan politik kotor dan tidak bermoral, Anwar tidak bersalah. Bahkan, badan kehakiman membenarkan beliau bertanding di Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh.”
-Y.B. Dato’ Seri Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS.



“Anwar Ibrahim adalah putera terbaik yang dikurnia oleh Allah S.W.T. untuk Malaysia. Amat rugilah jika rakyat Malaysia gagal memanfaatkannya sebagai pemimpin. Mengikut Islam yang menuduh liwat hendaklah dengan 4 saksi bukan dengan bersumpah. Jika penuduh gagal membawa saksi hukumnya adalah 80 kali sebatan, rujuklah al-Quran surah An-Nur, ayat 4.”
-Prof. Dr. Taha Jabir al-Alwani,
Presiden Cordoba University.

“Amat besar harapan saya terhadap saudara-saudara saya di negara Malaysia tercinta, agar mereka berusaha sedaya upaya untuk memadamkan api fitnah dan kembali bersatu padu memperkuatkan ketahanan bangsa, demi menghadapi pakatan-pakatan jahat yang menghancurkan kaum muslimin secara khas. Itulah cara termudah bagi mereka menikmati kekayaan dan khazanah negara sedangkan umat dalam bercakaran sesama sendiri.”
-Sheikh Yusof al-Qaradhawiy,
Presiden Persatuan Ilmuan Islam Antarabangsa.

“Apa maknanya bersumpah dengan al-Quran jika yang bersumpah itu tidak beriman dengan al-Quran(rujuk kes Rafidah Aziz sanggup bersumpah dengan al-Quran yang kononnya dia tidak terlibat dengan rasuah AP sedangkan seluruh dunia tahu dia melakukannya). Apa maknanya bersumpah dengan nama Allah jika orang itu tidak takut pada Allah?”
-Ustaz Dr. Badrul Amin

“Dalam syariat Islam, kes ini diklasifikasikan sebagai kes Hudud(dalam bab zina) dan pendakwa wajar membawa bukti mengikut syarak bahawa perlakuan liwat berlaku dan perkara ini akan dibicarakan di mahkamah selaras kaedah fiqah ‘al bayyinah alal mudda’i wal yaminu ala man ankara’ pihak pendakwa perlu mengemukakan bukti(empat orang saksi) manakala yang menafikan dikehendaki bersumpah.”
-Dr. Wan Salim Md. Noor,
YDP Persatuan Ulama’ Pulau Pinang(PUMPP).

“Sumpah syarak dibenarkan dalam kes-kes qisas dan hudud dalam keadaan-keadaan yang tertentu sahaja. Sumpah juga hanya terdapat dalam kes-kes mal, yakni yang melibatkan pertikaian suami isteri atau rumahtangga, atau perebutan harta. Sumpah syarak perlu dilakukan di dalam Mahkamah, setelah diperintahkan oleh Hakim, bukan di tempat awam atau di dalam masjid. Sumpah yang dibuat oleh Saiful secara tidak langsung telah mencemarkan institusi masjid sebagai tempat beribadat umat Islam.”
-Musa bin Awang,
Setiausaha Agong, Persatuan Peguam Syarie Malaysia(PGSM).

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)