Saturday, August 16, 2008

PAS membantu PKR. Kenapa?


Menjelang pilihanraya kecil Permatang Pauh hari ini ramai juga yang berterusan bertanya kepada saya dan sahabat yang lain mengapa PAS ingin membantu PKR sedangkan PAS hanya melukut di dalam Pakatan Rakyat malah nama Tuan Guru Presiden juga tidak dinobatkan sebagai calon Perdana Menteri. Mereka beranggapan usaha membantu PKR tidak akan memartabatkan Islam. Malah ada yang berpendapat bahawa ianya tidak syari’y.

Sepanjang pengetahuan saya, ahli PAS yang berusrah serta mengikuti program-program parti tidak akan keliru atau tertanya-tanya perihal ini kerana soalan ini adalah soalan budak kecil sahaja.

Pertama, saya akan bertanya balik kepada yang bertanya itu, adakah awak mengundi? Awak pernah mengundi? Atau awak tidak percaya dengan sistem pilihanraya, malah awak hanya gemar akan teori Islam yang indah semata-mata?

Jika tidak, saya tidak mahu menjawab soalan awak….ini jawapan saya.

Jika ya, jawapannya adalah kerana maslahah dan pandangan jauh ulama’ di dalam Syura PAS berkaitan halatuju dan masa depan Islam di Malaysia. Ilmu maslahah bukan ilmu di mulut tetapi praktikal dan pemahaman fiqh waqie adalah amat penting sekali. Ulama’ meletakkan hukum-hukum dalam maslahah adalah secara terperinci dan tafsili( mendasar) bukan sekadar bermain kata-kata ini maslahah dan itu maslahah.

Jika PKR tidak melaksanakan Islam atau ada usaha yang akan menyempitkan syariah Islam di Malaysia, maka PAS akan menegur atau membantah jua walaupun dalam pakatan ia adalah sahabat baik. Bagi kami yang terlibat dalam politik, ia bukan masalah atau kekangan. Malah ramai sahabat daripada PKR dan DAP yang berusaha untuk memulihkan suasana bejat sosial dan ekonomi akibat salah urus oleh kelompok tertentu. Akan tetapi Dasar PAS tetap Islam. Ini jelas dan ia akan terus memperjuangkan Islam dalam segala aspek yang mampu. Ini yang saya faham dan saya akui.



Pendita Bitara
GIANT Bayan Baru

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)