Sunday, August 24, 2008

Khidmat untuk Rakyat !!



Hampir kesemua ketumbukan Polis dihimpunkan di Permatang Pauh hampir seminggu sudah.

Semalam pun dua helikopter PDRM berlegar-legar di atas kepala rakyat yang sedang mendengar ceramah dan tazkiran oleh Dr Haron Din dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang semalam di Guar Perahu. ‘Mereka tolong suluh!’ kata seorang petugas PKR yang sedang berpayung.

FRU juga dipanggil untuk menjaga keselamatan para petugas dengan gigihnya berlegar-legar dengan trak sambil makan-makan di sekitar Permatang Pauh.

Mungkin bekerja keras di sana. Bagaimana dengan keamanan di kawasan lain? Adakah kesemua Unit dalam PDRM dikhaskan untuk kerja-kerja politik?

Fakta terbaru yang saya baru ketahui adalah, hampir 80 orang tahanan reman di bawah jagaan polis telah mati dalam tempoh 2001 hingga tahun 2004. Ada jugta alasan menarim dari polis kepada kes salah seorang tahana tersebut. “ Dia meningal dunia kerana mengidap peparua berair”. Aneh dalam tempoh 9 hari reman terus mengudap peparuberair yang mengambil masa hampir sedekad untuk dihidapi….

Banyak kes yang dikemukakan bahawa tahanan reman di paw (diminta duit kopi) hingga RM 50 untuk mendapat makanan ketika berada dalam lock up sedangkan kesalahan mereka belum dibuktikan lagi. Bukankah makanan perlu ditanggung oleh pihak balai apabila ada tahanan? Macam penjaralah..laratkah banduan membeli setiap hari sedangkan mereka tidak bekerja? Air masak bayarannya adsalah RM 3 !! Macam minum d KLIA !

Saya bersama rakan-rakan berbangsa Cina dan India tadi telah berbengkel berkenaan hak asasi masyarakat yang semakin terancam di bumi sendiri terutama melibatkan kadar jenayah. Tahniah kepada SUARAM yang tidak jemu-jemu mengadakan bengkel sebegini.

Polis bukan sekadar perlu taat dan setia kepada Raja dan Pemerintah seperti yang etera pada selogan dan etika kerja mwreka malah perlu menanam mentaliti ‘berkhidmat untuk RAKYAT’ bukan sekadar setia berkhidmat yang menjurus kepada pemerintah sahaja. Rakyat perlukan polis……polis wajib menjaga rakyat….


Pendita Bitara
Bakti USM

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)