Wednesday, August 20, 2008

Sambutan Konvo macam Pasar Malam?

Konvokesyen UM macam Pasar Malam Kerinchi!!. Begitulah antara rungutan adik perempuan saya berkaitan sambutan FESKUM atau Festival Konvokesyen Universiti Malaya tahun ini.

Ada kampus yang menggelar Pesta, Ekspo, Festival, Sambutan atau apa sahaja gelaran terhadap majlis sambutan Konvokesyen yang menyambut graduasi mahasiswa saban tahun. Walau bagaimanapun saya lebih gemar akan panggilan Ekspo seperti yang USM gunakan iaitu mencerminkan agenda pameran (exhibition) melebihi agenda jual beli ala pasar malam.

Sinonimnya sambutan Konvokesyen hari ini di hampir semua kampus seluruh negara adalah;
• Bosan
• Pasar malam
• Tidak ilmiah atau gersang program seperti wacana dan diskus terbuka
• Gila hiburan secara melampau
• Pentingkan koprat yang berduit berbanding peluang perniagaan kepada mahasiswa.
• Ingin mempamerkan nama gah universiti berbanding penonjolan bakat dan upaya mahasiswa mengurus selia program mega berkenaan.
• Mendiskriminasikan gerai anak negeri dan persatuan tertentu yang bukan pro HEP.
• Membazir.
• Macam pergi Disneyland!!
• Tapak mahal dan cekik darah.

Hari ini majlis konvokesyen bukan lagi bertujuan menampilkan hasil pemikiran dan kerja keras ahli akademik dan mahasiswa, tetapi lebih kepada penonjolan siapa lebih meriah dan siapa lebih banyak penaja.

Dahulu semasa golongan pro mahasiswa Islam memegang EKSKUM (Ekspo Konvokesyen UM), banyak aktiviti ilmiah dan menampilkan kreativiti, hiburan yang sederhana dan terhormat serta keuntungan kepada mahasiswa keseluruhannya tanpa diskriminasi. Menjelang 2004 barulah muncul suatu gerakan tidak malu bernama Majlis Konsortium Pengetua Kolej Kediaman yang mengadakan hiburan dan sambutan terpinggir di celahan kemeriahan EKSKUM tajaan mahasiswa. Mereka adakan program HARAM tanpa kebenaran Pengarah EKSKUM dan pada tahun berikutnya, EKSKUM diubah nama kepada FESKUM hingga kini yang lebih erat di ertikan dengan sambutan Pasar Malam Kampung Awal UM....

Ada kampus yang mengadakan pameran tidak logik seperti pameran jual kereta! Mahasiswa yang PTPTN pun tak terbayar mana mampu nak bayar wang pendahuluan Pesona dan Naza yang ditayangkan? Pameran buku dan bahan-bahan ilmiah tidak diadakan atau terpinggir. Dahulu jualan kitab-kitab dan kaset agama bercambah di Konvokesyen UM. Hari ini?

Di USM hampir kesemua Pusat Pengajian (Fakultinya) membuat pameran hasil kerja dan kajian mereka dengan menarik sekali. Sambutan Konvo mereka menarik bukan sahaja perhatian golongan mahasiswa, malah pelajar sekolah yang berminat mendalami ilmu sains. Ini baru Sambutan Konvo!

Pendita Bitara
Bakti Permai USM

1 comment:

Shafie Hashim said...

saya setuju dengan saudara, kalu nak tahu sepanjang feskum, macam-macam bentuk hiburan yang melalikan, Temapt yang jadi mangsa di gazebo. Ada tari menari, campur laki perempuan, berpegangan tangan tampa segan silu, lepas ada juga MISS Universe..masyaallah, tuhan saja yang tahu...

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)