Monday, July 01, 2013

Kuliah ILHAM kembali menyuntik fikrah ahli


30 Jun 2013- Rapat Setia

Selepas tertangguh selama 3 bulan kerana memberi laluan kepada perjalanan Pilihanraya, kuliah Diploma ILHAM diteruskan pada hari ini dengan 4 sesi kelas bermula dengan Kursus Politik Islam dan diakhiri dengan Kuliah Aqidah Islamiyah.

Mengikuti kuliah ILHAM sebenarnya cukup untuk menyuntik semangat, mengasah ilmu malah bagi yang belum terdedah akan terasa mendapat ilmu yang baru berkenaan tasawur jelas perjuangan berlandaskan Islam.

Cemuhan dan ungkapan dangkal sesetengah pihak bahawa PAS adalah jamaah yang lemah daripada aspek tarbiah fikrah dan saqafiy adalah meleset. Mengikuti kuliah dan mengambil diploma ini amat cukup pengetahuan dan asas untuk para ahli bergerak secara berjamaah yang sahih.

Terpulang kepada ahli dan penggerak untuk mengikuti atau tidak. ia terpulang kepada ahli. tarbiah adalah perkara kerelaan dan bukan semua insan bersedia untuk 'dididk'. Jika mereka bersedia dididk, mereka akan hadir dalam setiap program tarniah (pendidikan) PAS dengan hati dan jiwa yang sedia untuk diajar dan diasuh.

Lantaran itu adalah suatu kemestian bagi ahli PAS merebut peluang menggenggam gulungan diploma di bawah seliaan PAS ini.

Kepada yang tamat, mereka berpeluang mengikuti Diploma lanjutan PAS di Taman Melewar.

Insya Allah saya berniat bersama Saudara YM Raja Yusof Ketua Dewan Pemuda PAS Gopeng merangkap Pendaftar ILHAM Perak untuk bersama mengambil Diploma Lanjutan kelak.

Beliau kelihatan letih hari ini kerana dalam keadaan tidak sihat masih turun ke Lenggong untuk menubuhkan kelas Pengajian ILHAM di sana.

Kuliah akan datang diadaan pada bulan Ramadhan bersama satu sesi kuliah untuk pembentangan tugasan.

Muhammad Nuruddin Bashah
Unit Penerangan MTD Sg Rapat


Saudara YM raja sedang mengurus makanan peserta.

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)