Tuesday, April 21, 2009

Bengkel GMI; satu lonjakan hasrat terus mansuhkan ISA!

Gabungan Mansuh ISA masih tegar dengan tekad untuk berjuang memansuhkan akta ISA yang bertentangan dengan perlembagaan malaysia sendiri. GMI tidak berganjak dari hasrat teguh ini walaupun 13 penghuni KEMTA Kemunting dibebaskan sehari sebelum 3 pilihanraya kecil. Jika benar 13 tahanan berkenaan bukan pengancam awam, mengapa ia hanya dilepaskan semasa negara sedang sengit menghadapi 3 pilihanraya kecil yang penting itu? Pada logiknya, pembebasan berkenaan hanya sekadar mainan politik dan membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional adalah kerajaan yang memanipulasikan hak asasi rakyat sebagai pemangkin penerusan politik zalim mereka.

Pada hari ahad yang lalu 12 April 2009 bertempat di Dewan Sri Pinang P.Pinang GMI telah menganjurkan GMI Public Consultation, , pada jam 9:30am hingga 12:15pm. Majlis bermakna ini diisi dengan ucapan dan pendedahan fakta penting oleh Saudara Isahak Ismail, En Syed Ibrahim, En Choo Chon Kai serta Puan Prema selaku moderatornya.

Para penceramah telah mendedahkan secara jelas akan impak negatif akta ISA yang berleluasa maksima pada era tahun 1980an dimana kesannya juga telah membina suatu dampak hitam kepada komuniti, generasi kanak-kanak dan waris tahanan.

Pelbagai saranan dan cadangan telah diutarakan dalam program berkenaan dalam usaha untuk terus-menerus memberi isyarat kepada kerajaan Barisan Nasional betapa rakyat Malaysia telah menolak akta ini, mula sedar kebejatan akta ISA serta mula mempersoalkan kewajarannya.

Menurut sumber Universal Periodic Review (UPR) bermula February 11, 2009, Malaysia akan dipantau dari segi pengamalan hak asasi pada setiap 4 tahun. Malah menurut laporan Elaine Pearson, Timbalan Pengarah Asiadi Human Rights Watch (Geneva), tahap penggunaan akta pencegahan keselamatan seperti ISA di Malaysia adalah antara yang terburuk pada hari ini. Dengan imej Malaysia yang belum membersihkan namanya dengan kes jenayah profil tinggi Altantuya serta kenyataan dunia mengenai kekejaman akta ISA di Malaysia membuktikan bahawa kemerosotan kehadiran pelabur asing juga adalah merupakan rentetan daripada gejala-gejala ini.

GMI akan terus menerus berkempen secara hebat malah akan juga melaksanakan program pendidikan berteras hiburan untuk mendidik generasi yang anti kepada sebarang akta zalim di bumi Malaysia ini. GMI berkempen kepada semua rakyat Malaysia agar terus memberi sokongan kepada aktiviti anti ISA yang akan terus diadakan kelak.

Gabungan mansuh ISA
Pulau Pinang


No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)