Monday, April 13, 2009

Sekilas pandang Bengkel Blogger JIM P.Pinang (Gambar)

Kelmarin, 12 April 2009 bertempat di Pejabat JIM P.Pinang, blogger-blogger JIM yang bersemangat berkumpul untuk turut bersama dalam arus media alternatif dunia hari ini. Apakah matlamat blog dibina? Saya belum sempat berkongsi persepsi dan pandangan hati saya yang telah 3 tahun bergelumang dalam alam blogger. Dari blogdrive ke wordpress hingga ke blogspot saya menerokai alam ini dengan satu sahaja tekad.....






Peserta muda dari sekolah Rendah dan Menengah Al Itqan (seliaan JIM)



Kak Zah (isteri mentor saya haji Rashid) dan Abg Arif Budiman yang telah berbudi menganjurkan bengkel bermanfaat ini.



Ni saya lah siapa lagi. Bersama laptop Lenovo yang dah tenat walaupun baru 2 tahun pakai. Sempat beri sediki sahaja pandangan mengenai teknikal blogger pada hari itu.




Kak Zah (Pegawai PPD Timur laut P.Pinang), bukan guru tadika....




Ini kak Latifah peneraju aspirasi remaja Islam P.Pinang. Kini hendak berdakwah melalui penulisan juga.




Princess Najihah dan Syaima' (anak didik nasyid Al Itqan)


Tekun membina blog..ntah apa ditulisnya pun tak tau....Yang Ihsan(kiri) ni rupanya asyik YM saja!

Saya menulis blog adalah untuk bersaing dalam media elektronik yang sarat dengan bahan bacaan yang tidak membina minda berguna. Saya menulis kertas kerja, pendapat dan penulisan separa ilmiah dan hanya memasukkannya ke dalam blog apabila diperkenalkan oleh seorang sahabat saya. Saya tidak tahu pun pada ketika itu bahawa blog adalah diari peribadi dan cerita pengalaman hidup yang ditulis secara santai. Saya ingatkan ia adalah web biasa. Walau apa pun saya adalah penulis bukannya pakar IT. Disebabkan itu blog saya dahulu tidak lawa mana pun. Saya hanya ingin menulis dan terus menulis. Membaca berfikir, diskusi dan terus lagi menulis.
Blogger JIM, saya harap kalian memiliki aspirasi, jatidiri dan niche (ruang) sendiri untuk menjadikan bahan tulisan anda sebagai competative advantage berbanding blog insan yang mungkin tidak menggunakan unsur agama sebagai medium dan substensi. Jadikan pandangan anda sebagai pemberat kepada kemenangan dakwah Islam walau atas apa nama dan skop penulisan anda. Jika ia hanya tulisan santai, jadikan tulisan itu sebagai pendorong kepada KERJA dan AMAL Islami walau di mana anda berada.
Muhammad Nuruddin Bashah
Metallurgist Engineer
Prima Metal SDN BHD Ipoh.









1 comment:

limaumaniss said...

alhamdulillah...tekun belajar..semangaat ini yg kita mau...

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)