Sunday, October 26, 2014

PERUTUSAN TAHUN HIJRAH 1436 h PEMUDA PAS SUNGAI PETANI

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Alhamdulillah, kita panjatkan kesyukuran kepada Allah swt kerana masih lagi mengurniakan berbagai nikmat kpd kita terutamanya nikmat Iman & Islam dan duduk didalam jemaah Islam. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW.
Setahun telah berlalu dan tahun baru hijrah 1436 bakal menjelma. Sudahkan azam tahun lalu kita capai dan bagaimana pula dengan azam tahun baru kita?
Marilah kita mulakan tahun hijrah 1436 dengan kita memperbaharui tekad hijrah dan jihad kita sebagaimana firman Allah swt didalam Surah Al-Baqarah ayat 218.
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’
Allah swt menyebut lagi tentang darjat orang yang berjuang dan berjihad dijalan Allah swt sebagaimana firmannya dalam surah An-Nisa ayat 95.
Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak turut berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (syurga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar,’
Sebagaimana yang telah disebut oleh ulama, hendaklah ada dalam diri kita jihad yang berikut:
  1. Jihad melawan hawa nafsu
  2. Jihad melawan godaan syaitan
  3. Jihad melawan orang-orang kafir yang menentang orang Islam
  4. Jihad terhadap orang-orang munafik
  5. Jihad terhadap orang-orang fasik
Dikesempatan ini saya mewakili seluruh saf kepimpinan Dewan Pemuda PAS Sungai Petani mengucapkan Salam Maal Hijrah 1436. Moga-moga tahun baru hijrah ini membawa rahmat kepada kita semua. Akhir kata, marilah kita sama-sama meningkatkan kecintaan kepada Allah dan Rasulnya dengan mentaati perintah Allah dan suruhannya dalam usaha memperbaiki diri di sepanjang tahun 1436 Hijriah.
‘Hijrah Menuntut Istiqamah’
Wassalamulaikum Warahmatullahitaala Wabarakatuh.
Izzwan Ismail
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Sungai Petani


Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)