Saturday, April 06, 2013

Kewajipan Memileh dan Mengundi Wakil Rakyat - Elakkan fitnah , ugut dan politik wang


KENYATAAN MEDIA MAPIM
4hb April 2013

Kewajipan  Memileh dan Mengundi Wakil Rakyat - Elakkan fitnah , ugut dan politik wang

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) mengharapkan kefahaman bahawa memileh dan mengundi dalam pilihanraya adalah sebagai satu kewajipan penting yang perlu diambil berat oleh semua pengundi yang berdaftar.

Masa depan negara akan ditentukan melalui pemilehan wakil rakyat yang akan mendudukki kerusi di Dewan Undangan Negeri dan Parlimen. Di tangan mereka inilah masa depan negara dan generasi mendatang akan diukir.

Dari pemerhatian kami , mendapati terlalu banyak kepincangan yang perlu diperbetulkan dan ia akan dapat dilakukan dengan memileh  wakil rakyat yang beramanah dan istiqomah dalam memperjuangkan prinsip kebenaran dan keadilan.

Mapim menyeru rakyat tidak terpedaya dengan sogokan , ugutan dan politik fitnah dalam memileh wakil rakyat pada hari mengundi di PRU 13.

Sepanjang keghairahan menjalankan kempen agresif oleh parti pemerintah rakyat telah menyaksikan politik samseng dan politik fitnah dan lucah menjadi budaya yang sangat menjijikkan. Ini adalah petanda bahawa pilihanraya kali ini akan diduga berjalan dengan sangat sengit hatta kepada pendekatan "matlamat menghalalkan cara".

Bagi kami asas terpenting yang harus menjadi fokus adalah isu uruskelola pemerintahan. Rakyat harus matang untuk berfikir siapakah pihak yang layak membawa negara ke tahap baru dalam politik dan pentadbiran. 

Kepincangan yang berlaku selama ini dalam pengurusan kewangan negara telah mengakibatkan korupsi , kebocoran dan salahguna wang negara yang melibatkan berbilion ringgit.

Wakil rakyat yang bakal dipileh disetiap DUN dan Parlimen perlu mempunyai kredibiliti dan integriti yang tinggi untuk menerima mandat membentuk kerajaan yang baru bagi tempoh pemerintahan akan datang.

Mereka hendaklah mempunyai rekod keperibadian yang bersih dan perlu mempunyai pengelaman dan pengetahuan yang tinggi dalam kegiatan bermasyarakat dan bertugas dalam agensi awam.

Mapim ingin menegaskan dalam tempoh kempen yang akan berjalan lebih intensif setelah pembubaran Parlimen diumumkan  kelmarin , pelbagai pihak yang terlibat mesti menunjukkan politik yang matang , bersih dan berrtanggungjawab.

Pilihanraya ini akan hanya bermakna jika ia berjalan dengan adil dan saksama. Kami amat kesal kenyataan yang dikeluar oleh pemimpin negara bahawa huru-hara akan tercetus jika pihak lawan menang. Ini adalah kenyataan yang tidak bertanggungjawab dan rakyat harus tegas menolak calon yang mengguna taktik ugut.

Negara ini sangat memerlukan demokrasi yang berfungsi dengan kematangan rakyat dalam menjalani proses pilihanraya , jika negara ini hendak dihormati dimata dunia.

Kali ini kami mengharapkan rakyat boleh memileh dengan matang dan PRU ke 13 ini akan tercatat sebagai pilihanraya yang bersejarah untuk menampilkan sebarisan calon yang berwibawa untuk memacu negara ke arah demokrasi yang matang dan bersih dari politik wang dan politik samseng.


Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden MAPIM

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)